Czysta oszczędność czasu

– Jeszcze dwa lata temu wydawało się, że roboty sprzątające dochodzą do granicy, za którą nic nowego, przełomowego nie będzie się dało wprowadzić. Ale okazuje się, że cały czas pojawiają się w nich innowacyjne funkcje. Patrząc na cyfry, jest to zdecydowanie rynek, który będzie się rozszerzał, a my dziś zbieramy owoce pracy za to, że weszliśmy na niego już 10 lat temu – mówi Łukasz Bojanowski, prezes zarządu RoboJet Sp. z o.o. w rozmowie z Anna Knapek.

Jaka jest historia powstania marki RoboJet?

Można powiedzieć, że na początku był chaos. Około 10 lat temu siedziałem ze swoją ówczesną dziewczyną, obecnie już żoną i patrzyliśmy na rozpościerającą się przed nami brudną podłogę. Oboje nie lubimy odkurzać, ale mieliśmy świadomość, że przecież podłoga sama się nie posprząta… A może jednak? Tak zrodził się pomysł na stworzenie urządzenia, które zrobi to za nas. Zaczęliśmy szukać w internecie i okazało się, że owszem, jest już takie urządzenie, ale jego ceny były zaporowe, a produkty nie były dostępne w sklepach stacjonarnych. Początkowo sprzedaż takich urządzeń odbywała się głównie przez akwizycję. Był to mało znany, ekskluzywny, niszowy produkt, o którym brakowało świadomości konsumenckiej. Stąd pojawił się pomysł, żeby wprowadzić coś takiego na polski rynek, z łatwiejszą dostępnością, przystępniejszą ceną, taki, który może trafić do każdego Polaka.
Wyszliśmy od potrzeby konsumenckiej, potem zaczęliśmy się zastanawiać, jak technicznie możemy to wszystko rozwiązać, przygotować, stworzyć. Od pomysłu, poprzez funkcjonalność, doszliśmy do efektu finalnego.

Czy trudno jest polskiemu produktowi konkurować na rynku sprzedaży robotów sprzątających?


reklama

Na początku funkcjonowania firmy nie myśleliśmy w ogóle w kategoriach konkurencji. Dla nas była to głównie pasja, dodatkowe zajęcie. Dopiero kiedy zaczęliśmy odnosić pierwsze sukcesy, nawiązywać relacje handlowe z dużymi sieciami sprzedaży, jak chociażby morele.net, Neonet czy Media Expert, zrozumieliśmy, że sukces jest możliwy i warto budować swoją markę. Oczywiście nie jest łatwo konkurować polskiemu produktowi na rynku sprzedażowym, bo stajemy w szranki ze światowymi gigantami mającymi ogromne budżety, chociażby marketingowe, ale z drugiej strony oferujemy coś, czego zagraniczne marki nie są w stanie zaoferować. RoboJet oferuje niezwykłą jakość dopasowaną do potrzeb Polaków. Biorąc pod uwagę wzrost cen na rynku nieruchomości, wiemy, że cenny jest każdy m².  Oferujemy roboty hybrydowe, zamiast dwóch oddzielnych urządzeń, ze względu na ograniczoną przestrzeń mieszkalną. Reagujemy szybko na zmieniające się potrzeby, np. w czasie pandemii wprowadziliśmy model X-Force z dodatkową sterylizacją lampą UV-C. Uruchomiliśmy również sprzedaż pierwszego na rynku przezroczystego modelu X-One. Mamy tę przewagę nad masową produkcją, że jesteśmy w stanie w krótkim czasie wprowadzić nowości i wdrożyć zmiany w urządzeniach, tak, by jak najlepiej odpowiadały na aktualne potrzeby klientów. Wyróżnia nas transparentność. Nie ukrywamy specyfikacji urządzeń i podajemy wszystkie parametry techniczne tj. moc ssania, długość sprzątania na jednym cyklu czy głośność. Ponadto, odznacza nas najlepsza jakość obsługi klienta oraz serwis urządzeń w 24h. Mamy dostęp do części zamiennych, akcesoriów oraz produktów nawet sprzed 10 lat. Nie mamy globalnych wytycznych, za to mamy dużą niezależność.

Czyje życie może zmienić RoboJet?

Myślę, że każdego z nas. Niezależnie od wieku płci czy stylu życia.  Każdy ma problem z kurzem, a czasu zawsze za mało.Rozwiązaniem tego problemu są produkty RoboJet. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla rodzin z małymi dziećmi, dla posiadaczy zwierząt. Kto raz sprawdził robota sprzątającego, ten już zazwyczaj nie chce wracać do standardowego odkurzacza. Co ciekawe, podczas jednej z rozmów dowiedzieliśmy się, że naszym potencjalnym klientem jest 9 letni Antek, który z racji zwiększającej się ilości obowiązków, zażyczył sobie na komunię naszego robota sprzątającego. Oznacza to, że świadomość produktu jest coraz większa.

Jakimi innowacjami możecie się pochwalić?

Każdy nasz produkt na przestrzeni ostatnich 10 lat był coraz bardziej innowacyjny. Od samego  początku staramy się robić praktyczne rzeczy, dlatego każdy z naszych robotów jest robotem hybrydowym, który może zarówno myć podłogę, jak i odkurzać. Jedną z najważniejszych kwestii, na które zwracamy uwagę, jest moc turbiny i głośność urządzenia. Dlatego nasze roboty są jednymi z najcichszych na rynku, a jednocześnie najmocniejszymi. Dekadę temu ogromnym przełomem były chociażby komunikaty w języku polskim. Dużą zmianą był mop, który przy odkurzaniu od razu też przecierał podłogi. Ale ciekawych opcji było więcej: posiadaliśmy w ofercie robota, który był zintegrowany z oczyszczaczem powietrza, albo roboty, które umożliwiały  personalizację obudowy.

Jeszcze dwa lata temu wydawało się, że roboty sprzątające dochodzą do granicy, za którą nic nowego, przełomowego nie będzie się dało wprowadzić. Ale okazuje się, że cały czas pojawiają się innowacyjne funkcje. W 2020 uruchomiliśmy sprzedaż RoboJet X-Force, naszego najnowszego produktu, w pełni hybrydowego, który nie dość, że odkurza, to jeszcze mopuje, i może to robić z pełną mocą równocześnie. Dodaliśmy do niego lampę UV-C oraz nylonowy wałek, który lepiej przylega do podłóg twardych. Duża część konkurencyjnych modeli odkurzaczy ma problem z pracą na powierzchniach w kolorze głębokiej czerni. Jest to spowodowane sposobem działania czujników, które wysyłają wiązkę podczerwieni, która nie odbija się od czarnych powierzchni. Nam udało się rozwiązać ten problem. Stale rozbudowujemy także funkcje aplikacji mobilnej, unowocześniamy system mapowania naszego domu i definiowania tras oraz czasu sprzątania. Wszystko zindywidualizowane i dopasowane do konkretnych potrzeb użytkownika.

Staramy się jednak nie zapominać, jaka jest główna funkcja naszych produktów i że nie zawsze kolejne nowinki są kluczowe dla klientów. Bardzo często nasze produkty trafiają do osób, które nie korzystają aktywnie ze smartfona: do osób mało technicznych, dla których sterowanie za pomocą aplikacji nie byłoby ułatwieniem, a raczej przeszkodą. Dlatego jako jedna z niewielu firm cały czas oferujemy produkt z pilotem, który jest prosty i łatwy w obsłudze. Coś, co teoretycznie wychodzi już z rynku, u nas jest dużym atutem, który wpływa na funkcjonalność i zapobiega wykluczeniu ważnego segmentu klientów.

Jakie priorytety marka wyznacza sobie na najbliższy rok i jakich innowacji – zarówno produktowych, jak i technologicznych możemy się spodziewać w najbliższym czasie?

Chciałoby się powiedzieć: „to zależy”. Ostatni rok był trudny i nieprzewidywalny dla całego otoczenia biznesu. Biznes lubi spokój, a ta nieprzewidywalność powoduje, że ciężko jest realizować wcześniejsze założenia. Jednak rok 2020 był dla nas bardzo udany, a sprzedaż wzrosła ponad 100% do 2019 roku. Na pewno nie zwalniamy tempa: nadal planujemy wzrosty sprzedaży, chcemy w tym roku wprowadzić dwa nowe urządzenia, a w przyszłości rozszerzyć portfolio o kolejne produkty z branży małego AGD oraz rozpocząć ekspansję zagraniczną.  Z innowacji technologicznych pozwolę sobie tylko na lekkie uchylenie rąbka tajemnicy. Wprowadzimy robota z absolutnie innowacyjnym  systemem mopowania na mokro, o czym mam nadzieję, będziemy mogli porozmawiać w drugiej połowie roku. Patrząc na cyfry, rynek robotów sprzątających będzie się rozszerzał, a my dziś zbieramy owoce pracy za to, że weszliśmy na niego już 10 lat temu.

W globalnym otoczeniu biznesowym firmom coraz trudniej jest konkurować samą tylko jakością produktu. Co jeszcze wyróżnia RoboJet spośród konkurencji?

To, co zdecydowanie wyróżnia nas na rynku, to podejście do procesu obsługi klienta. Od samego początku wszystko co robimy, jest skoncentrowane na tym, by jak najlepiej obsłużyć klienta. Nasi pracownicy infolinii znają doskonale każdy nasz produkt i są w stanie odpowiedzieć na każde pytanie. Proces obsługi serwisowej skróciliśmy do 24 godzin. A cały cykl reklamacji, razem z przesyłką kurierską, trwa u nas 72 godziny. U konkurencji standardem jest 14 dni. Prezentujemy zawsze postawę prokliencką, a każda osoba w firmie pracuje na rzecz RoboJeta i zna doskonale jego możliwości. Nie outsource’ujemy swoich usług związanych z obsługą klienta. I to się po prostu opłaca – bo zadowolony klient jest wartością nie do przecenienia. Z naszych badań satysfakcji klientów wynika, że mamy bardzo wysoki poziom zadowolenia. Net Promoter Score na poziomie 51%. W branży AGD średnia to 40%. 

Co jest ambicją marki RoboJet?

Chciałbym, żeby tak, jak naturalne jest dziś posiadanie pralki czy zmywarki, tak i roboty sprzątające weszły do kanonu sprzętu AGD. Udział robotów sprzątających w rynku odkurzaczy to ok 25% i rośnie ok 5% r/r. Jednak dopiero ok 5% gospodarstw posiada robota sprzątającego. RoboJet to przyszłościowy produkt, który nie jest ekstrawagancją, a bardzo użytecznym sprzętem potrzebnym w każdym domu. I, co więcej – dostępnym za rozsądne pieniądze. Jesteśmy marką, która może znacznie usprawnić życie na co dzień.

Nastepne

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny to najszybciej rosnący strumień odpadów w UE

śr Mar 3 , 2021
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny to najszybciej rosnący strumień odpadów w UE, z których mniej niż 40 proc. jest poddawanych recyklingowi. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – krócej e-odpady – obejmuje szeroką gamę produktów, które wyrzuca się po pewnym czasie użytkowania. Najczęściej zbiórce podlegają wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego, takie jak pralki i piece elektryczne, które stanowią ponad połowę wszystkich zbieranych e-odpadów. Kolejne miejsca w tej klasyfikacji zajmują urządzenia informatyczne i […]

Dowiedz się więcej o naszych programach medialnych:

Symbol

Siła

Laur Internetu

Wybierz Polskie

Pozostańmy w kontakcie