Danubia Nanotech ze Słowacji pokonał ponad 300 konkurentów, otrzymując szansę na globalny rozwój biznesu. Galę finałową podczas konferencji Impact’19 zwycięzcy opuścili z czekiem na 50 tys. euro oraz szansą na zaproszenie do prestiżowego akceleratora Highway® by InnoEnergy
Już po raz piąty start-upy z 24 krajów Europy Środkowo-Wschodniej stanęły do walki w organizowanym przez InnoEnergy konkursie PowerUp!. Tegoroczni Laureaci zaprezentowali grafenowy czujnik przeznaczony do monitorowania temperatury powierzchniowej. Produkt w postaci bardzo cienkiej folii można nałożyć na dowolne niemetalowe podłoże. Rozwiązanie może być stosowane m.in. w bateriach pojazdów elektrycznych i akumulatorach sieciowych. Przedłużyich żywotność i zapewni bezpieczeństwo użytkowania.
— Zgłosiliśmy się do PowerUp!, ponieważ poszukiwaliśmy wsparcia nie tylko w postaci określonego kapitału, ale również doradztwa i mentoringu. InnoEnergy jest właśnie takim inwestorem, dlatego bardzo cieszymy się, że dostaliśmy szansę, aby z nim współpracować. Już w najbliższej przyszłości zakończymy testy i wprowadzimy produkt na rynek — mówi Patrik Krizansky, odpowiedzialny za Business Development w Danubia NanoTech.
Drugie miejsce i 10 tys. euro przyznano Atlant 3D z Łotwy, którego projekt umożliwia wykorzystywanie druku 3D do prototypowania mikro- i nanosystemów oraz urządzeń. Ostatnie miejsce na podium oraz nagrodę w wysokości 5 tys. euro otrzymał start-up V-Chiller z Węgier, autor urządzenia chłodzącego opartego na metodzie próżniowej.
Tegoroczna gala finałowa odbyła się w Krakowie podczas Impact’19 — jednego z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w tej części Europy. Przed jury oraz publicznością, skupiającą m.in. inwestorów, przedstawicieli przemysłu, a także mediów, swoje produkty i usługi zaprezentowało 14 start-upów. Finaliści to laureaci krajowych finałów PowerUp! na Węgrzech, w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, Serbii, Litwie, Łotwie, Estonii, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, Turcji i Grecji. Polskę reprezentował start-up FLYO Boards ze swoim projektem innowacyjnej deski surfingowej.
Po raz pierwszy w historii konkursu przyznano dodatkową nagrodę specjalną Clean Air Challenge Award. Otrzymał ją start-up Roofit.solar, producent materiałów do pokrycia dachów, będących jednocześnie panelami do wytwarzania energii. Sponsorem nagrody była firma Veolia, która tworzy, rozwija i wdraża innowacyjne rozwiązania, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju miast i przemysłu.
— W Polsce stan powietrza jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoją samorządy i przemysł. Dlatego wszystkie rozwiązania, które przyczyniają się do jego poprawy, zasługują na uznanie i wsparcie. Bardzo cieszę się, że firmy start-upowe tworzą nowe technologie w tym zakresie i podzielają misję Veolii — odnawianie zasobów świata i troskę o środowisko. Jestem dumny, że to właśnie Veolia jest pierwszym mecenasem nagrody Clean Air Challenge Award — powiedział Fabien Ferrer, wiceprezes zarządu i zastępca dyrektora generalnego grupy Veolia w Polsce.
Wśród głównych partnerów tegorocznej edycji konkursu znalazły się firmy: RAFAKO, D.TEK, ZSE Group oraz Enerjisa. To właśnie przedstawiciele partnerów oraz Jakob Ruiter, CEO InnoEnergy Benelux, zasiedli w jury, które wśród prezentowanych rozwiązań szukało obiecujących technologii.
Udział w konkursie to dla start-upów szansa na spotkanie z wiodącymi przedstawicielami sektora energii czy cleantech. Dla wielu jednak głównym powodem wzięcia udziału w PowerUp! jest perspektywa zaproszenia do prestiżowego akceleratora Highway® by InnoEnergy, jednego z najlepszych tego typu programów w Europie. Dostęp do inwestycji na poziomie 150 tys. euro i budowanego przez lata know-how InnoEnergy otwierają start-upom drzwi do rozwoju w skali międzynarodowej.
Anna Knapek
Michał Maćkowiak, Head of Innovation w RAFAKO S.A.:
– PowerUp! jest dla nas szansą na poznanie najnowszych trendów i rozwiązań z obszarów, które uważamy za przyszłościowe i bliskie działalności RAFAKO, a więc m.in.: elektromobilności, odnawialnych źródeł energii, paliw alternatywnych czy magazynów energii. To również świetna okazja do wymiany wzajemnych doświadczeń z innymi partnerami konkursu.
Fezal Okur, Chief Strategy and Business Development Officer Enerjisa Enerji AS:
– Jako Enerjisa wierzymy, że zrównoważone rozwiązania mogą być tworzone tylko poprzez partnerstwo wszystkich interesariuszy. Innowacyjne i sprawne rozwiązania, zorientowane na najważniejsze problemy urbanizacyjne i stawiające w centrum klienta, są celem Enerjisa. Jesteśmy dumni z bycia częścią PowerUp!, konkursu dla start-upów, który łączy nas z najbardziej imponującymi pomysłami w całej Europie.
Andrej Juris, Executive Director and Chairman of the Board of Directors, Západoslovenská distribučná (ZSD):
– Grupa ZSE nieustannie oferuje innowacyjne rozwiązania energetyczne swoim klientom i współpracuje z innowacyjnym ekosystemem w sektorze energetycznym. PowerUp! zapewnia wyjątkową możliwość uczenia się od inspirujących start-upów energetycznych i wspierania ich.
Jakub Miler, dyrektor generalny InnoEnergy Central Europe:
– PowerUp! to konkurs nie tylko dla firm energetycznych. Szukamy rozwiązań z obszaru mobilności, technologii czystego powietrza, ciepłownictwa, cleantech czy szeroko pojętych technologii smart. Z roku na rok rośnie jakość start-upów, które do nas trafiają. Są bardziej dojrzałe, ich produkty bardziej przemyślane, a drużyny stojące za projektami dużo lepiej przygotowane do wyzwań, jakie przed nimi stawiamy. Tym, co wyróżnia nas spośród innych konkursów dla start-upów, jest wszechstronne i kompleksowe wsparcie w rozwoju działalności. Uczestnicy wiedzą, że oprócz nagród pieniężnych, czeka na nich także solidna dawka mentoringu, a nawet pomoc w pozyskaniu pierwszych partnerów czy klientów. PowerUp! daje dostęp do Smart Money, czyli pozafinansowych korzyści, takich jak kontakty i wiedza, które umożliwiają lepsze wejście na rynek. Najlepszym przykładem są HYGEN, Gradis i Skeleton Technologies, którym pomogliśmy rozwinąć skrzydła w poprzednich latach. Także dzięki ich sukcesom stajemy się w całym regionie „go-to” parterem dla każdego, kto chce wprowadzić swój produkt na rynek europejski.