Green Generation 2021. Zielony e-commerce

Green Generation 2021. Zielony e-commerce – Monitor Rynkowy


Always look on the bright side

Rok 2020 na zawsze pozostanie w pamięci nas wszystkich jako rok pełen wyzwań, ograniczeń i niepewności. Sprawił, że nasze życie wywróciło się do góry nogami. Choć ciężko mówić o pozytywnych aspektach tej sytuacji, to warto zaznaczyć, że Polacy (jak i inne narody) w dużej mierze potrafili dostosować się do radykalnych zmian, jakie zaszły w codziennym życiu każdego z nas. Obudziła się także solidarność i troska o drugiego człowieka.

Zmiany w życiu codziennym dotyczyły także zakupów, które są nieodzownym jego aspektem. W związku z licznymi ograniczeniami sposobów zaopatrywania się w różne produkty, Polacy musieli przekształcić swoje nawyki.

Jedną z takich kluczowych zmian było przeniesienie dużej części zakupów do Internetu, ponieważ nie wymagają one wychodzenia z domu i gwarantują większe bezpieczeństwo kupujących. Obecnie online kupuje już 84% internautów (źródło: „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2021”). Kategorie, które kiedyś były najrzadziej kupowane w sieci, teraz zyskały na popularności. Chodzi przede wszystkim o produkty spożywcze, higieniczne i medyczne, ale także farmaceutyki czy droższe sprzęty RTV i AGD oraz produkty wyposażenia wnętrz.

Warto zaznaczyć, że konsumenci, którzy kupują w sieci, to konsumenci bardziej świadomi w kontekście zagrożeń ekologicznych. Informacje dotyczące stanu środowiska naturalnego śledzi 60% e-kupujących. 53% uznaje Polskę za obszar zagrożony ekologicznie, a 82% wie o zmianach klimatycznych na świecie. Wśród ogółu konsumentów odsetek ten jest znacznie niższy – dla przykładu tylko 68% uważa, że klimat na Ziemi się ociepla. Co więcej, 88% badanych e-kupujących dostrzega także nieekologiczne praktyki sprzedawców w e-commerce, takie jak pakowanie produktów w za duże pudełka czy używanie folii i wypełniaczy.

„Z ostatniego raportu E-commerce Europe wynika, że branża zmierza w coraz większym stopniu do promowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednym z kierunków zrównoważonego rozwoju jest dbanie o to, by produkty mogły być stosowane jak najdłużej z wykorzystaniem ich przez wiele osób. Coraz większe zaufanie konsumentów do idei reuse prowadzi przede wszystkim do zmniejszenia liczby odpadów, a po drugie – zmusza również producentów do dbania o jakość produktów. Jesteśmy świadomi, że zmiany nie nastąpią z dnia na dzień, musi być chęć i wola po wszystkich stronach. Sprzedawcy, głównie MŚP muszą dojrzeć do decyzji biznesowej, do zmiany podejścia, często swojego modelu biznesowego. Jako Allegro chcemy im pomóc i wesprzeć w zmianie podejścia dzięki edukacji, ale też narzędziom i rozwiązaniom: tj. ekologicznym opakowaniom, usłudze logistycznej czy zielonym automatom paczkowym, zasilanych energią pochodzącą z odnawialnych źródeł – podkreśla Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.

„Tworzymy kosmetyki, dbając o środowisko i które jednocześnie odpowiadają na potrzeby konsumentów, np. wprowadzamy na rynek produkty bazujące na naturalnych składnikach, których opakowania tworzone są m.in. z surowców odnawialnych, prowadzimy też badania nad wykorzystaniem w opakowaniach surowców pochodzenia naturalnego, biodegradowalnego. Pudełka, w które pakowane są kosmetyki w sklepie on-line Dr Irena Eris, wykonane są z tektury, pochodzącej w minimum 90 proc. z recyklingu. Przy nadruku wykorzystywane są farby na bazie wody. Papier wypełniający jest dopasowany do wielkości opakowania i wraz z wewnętrzną warstwą z bibuły tworzy trójwymiarowy plaster miodu, który dobrze zabezpiecza owijane przedmioty, a jednocześnie pochodzi w 100 proc. z recyklingu i posiada certyfikat FSC.” – mówi Joanna Łodygowska, szef Działu Komunikacji  Dr Irena Eris.

“Dostrzegalny w ostatnim czasie wzrost kosztów zużycia wody, niezależnie od świadomości ekologicznej konsumentów, przełożył się na zwiększone zainteresowanie rozwiązaniami umożliwiającymi oszczędniejsze gospodarowanie wodą. Niemal cały asortyment marki GROHE (z wyłączeniem części armatury kuchennej) zapewnia technologię ograniczającą przepływ wody bez utraty komfortu podczas korzystania z baterii czy prysznica. Jednocześnie konsumenci, którzy zdają sobie sprawę z zagrożeń wynikających z ogromnej ilości plastiku, jakim zanieczyszczamy środowisko naturalne, ruszyli na zakupy po systemy kuchenne GROHE Blue – rozwiązanie dostarczające filtrowaną wodę o wyjątkowych walorach smakowych, także w wariancie schłodzonym i gazowanym – prosto z baterii kuchennej.  Odnotowaliśmy w ostatnim czasie wzrost sprzedaży tej innowacyjnej armatury kuchennej, która przyczynia się do całkowitej rezygnacji z plastikowych butelek na co dzień. Decyzje zakupowe klientów powodowane są różnymi czynnikami, wspólnym mianownikiem może być jednak fakt, że większość z nich podjęto po długim okresie spędzonym w znacznym stopniu w zaciszu własnych mieszkań czy domów. Wzrost kosztów ich użytkowania stał się zauważalny. Słusznym wydaje się zatem powiedzenie: „Jeśli nie możesz być eko, bądź przynajmniej oszczędny” – stwierdza Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzedaży inwestycyjnej, GROHE Polska.


Proekologiczne zachowania e-kupujących

Ponad jedna czwarta konsumentów kupujących w sieci deklaruje, że są oni w stanie poczekać dłużej na przesyłkę, aby sprzedawca wysłał wszystkie produkty w jednej dostawie. Wśród nich, aż 55% wskazało, że mogliby poczekać nawet 5-7 dni. Niemal jedna piąta badanych byłaby także skłonna dopłacić, aby sprzedawca zapakował produkty w opakowanie przyjazne środowisku – bez użycia folii i reklamówek. 41% mogłoby dopłacić 1-2 zł do takiej przesyłki, a 29% już nawet 3-5 zł. 29% e-kupujących stanowią osoby, które są zdania, że w Polsce powinno zostać wprowadzone prawo zobowiązujące marki i sklepy sprzedające w sieci do dodatkowej opłaty za używanie wypełniaczy w paczkach.

„Ekologiczne opakowania, które znalazły się w ofercie Allegro.pl pochodzą w 100% z makulatury, mogą zostać również w pełni poddane recyklingowi, albo też wykorzystane ponownie. Odpowiedzialne i zrównoważone pochodzenie surowców użytych do ich wyprodukowania zapewniają międzynarodowe certyfikaty FSC, które zostały przyznane producentom. Zależało nam na współpracy z dostawcami, którzy nie tylko zapewniają najwyższą jakość, ale również produkty w przystępnej cenie, ponieważ nie czerpiemy zysku z ich sprzedaży. Udostępniliśmy opakowania w różnych rozmiarach oraz hurtowych ilościach, bo wiemy, że nasi sprzedawcy mają rosnące potrzeby, a klienci oczekują ekologicznych rozwiązań” – mówi Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.


Zwroty towarów

Bardzo istotną kwestią w kontekście ekologii są także zwroty do sklepów. Wpływają one negatywnie na środowisko naturalne przez tworzenie śladu węglowego oraz generowanie kolejnych opakowań. Jak pokazuje badanie „Co (u)gryzie e-commerce”? (z lutego 2021), 18% e-klientów przyznaje się do zwrotów, a kolejne 38% potwierdza, że często ma ochotę zacząć zwracać produkty i to rozważa. Aż 57% zwracających produkty oddaje je ze względu na nowe okazje zakupowe lub rozmyślenie się, czyli powody niezwiązane bezpośrednio z produktem. Natomiast 26% przyznaje się do zakupów różnych rozmiarów i kolorów od razu z myślą o zwrocie niepasujących.

Co w takim razie należy zrobić, aby przeciwdziałać tak częstym zwrotom produktów?
E-kupujący wskazują na różne czynniki, które mogą mieć na to wpływ. 40% wskazało na stosowanie obszernych i wyczerpujących opisów produktów, 37% na dokładne i szczegółowe zdjęcia produktowe, a 31% na podawanie szczegółowych i konkretnych wymiarów, przede wszystkim w przypadku kategorii odzieżowej.

Jak mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca Mobile Institute „Polscy konsumenci kupujący w Internecie częściej niż pozostali badani zauważają różne nieekologiczne praktyki marek. Potwierdza to prawie 90% e-kupujących. Z drugiej strony, przyzwyczaili się do zwrotów jako oczywistego elementu, wręcz atutu e-commerce. Nie negując oczywiście prawa konsumentów do zwrócenia nie pasujących czy złej jakości produktów, warto pomyśleć o minimalizacji zwrotów wynikających z niemożności zweryfikowania przez konsumenta koloru, rozmiaru, czy innych ważnych cech produktu przy zakupie. Sami konsumenci wskazują na to, że lepsze opisy i zdjęcia byłyby bardzo pomocne i mogłyby znacząco wpłynąć na zmniejszenie liczby zwracanych produktów. Warto, aby marki wzięły ten aspekt pod uwagę, gdyż konsumenci nie tylko zauważają nieekologczne praktyki, ale większość oczekuje też, że to e-commerce jako najbardziej dynamiczny sektor gospodarki, a więc marki sprzedające w sieci, wyznaczą dobre praktyki w zakresie odpowiedzialnego, zielonego biznesu.”

“Właściwy opis produktu, w tym szczegółowe przedstawienie realnych korzyści, które daje on użytkownikowi jest podstawą do umożliwienia konsumentowi dokonania racjonalnego wyboru. Szczególnie ważne jest pokazanie, że produkt może być odpowiedzią na często nieuświadomione jeszcze potrzeby konsumenta. Zaliczyć można do nich dbanie o ekologię czy ograniczenie zużycia wody. Ekologia to temat nie zawsze oczywisty dla większości badanych.  Unikanie zakupu wody butelkowanej jest jednym z kluczowych przykładów. Zdecydowana większość uczestników webinarów organizowanych przez firmę GROHE potwierdziła, że eliminacja konieczności zakupu wody w butelkach jest czymś, co stałoby się stałym elementem ich dnia, gdyby wcześniej wiedzieli o istnieniu systemów kuchennych GROHE Blue i możliwości, które zapewniają” – podkreśla Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzedaży inwestycyjnej, GROHE Polska.


Świadome zakupy

Polscy internauci kupujący online cechują się także większą świadomością podczas robienia codziennych zakupów. 26% tych badanych sprawdza, czy produkty spożywcze, które mają zamiar kupić, są ekologiczne oraz czyta etykiety produktów przed zakupem (dla porównania – robi tak tylko 8% osób, które nie kupują w Internecie). Warto także zaznaczyć, że aż 23% e-kupujących zaopatruje się w produkty spożywcze w sklepach ekologicznych, a 19% wybiera eko-sklepy online. 31% konsumentów kupujących online deklaruje także, że chętniej kupią produkty czy usługi marki, która działa proekologicznie. Jest to zatem istotna informacja dla marek, które zastanawiają się nad wprowadzeniem bardziej ekologicznych działań – nie tylko zadbają o środowisko naturalne, ale też zyskają w oczach e-kupujących, którzy chętniej zakupią ich produkty i usługi.

„Z myślą o poszukujących ekologicznych i zrównoważonych produktów stworzyliśmy również Allegro Naturalnie – platformę, na którą trafiają produkty o najwyższej jakości, niejednokrotnie certyfikowane m.in. znakami FairTrade, Ecolabel czy Rainforest Alliance. Każdy może tam znaleźć coś dla siebie – od naturalnych kosmetyków po produkty spożywcze, w tym odpowiednie dla wegan i wegetarian a nawet meble ogrodowe zrobione z materiałów recyklingowych. Dzięki współpracy ze sprzedawcami oraz rozwiązaniom technologicznym w  jednym miejscu, na stronie naturalnie.allegro.pl kupić można produkty ekologiczne, fair trade, wegańskie oraz wiele innych – bezpiecznie i łatwo” – mówi Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.

„Chcemy zostawić przyszłym pokoleniom czysty, ekologiczny świat. Dlatego między innymi w całej grupie Dr Irena Eris redukujemy zużycie plastiku. Zwracamy uwagę zarówno na procesy i technologie, które mają wymierny wpływ na środowisko, jak i na zmianę naszych przyzwyczajeń i zachowań, dzięki którym możemy robić coś dobrego dla naszego otoczenia. M.in. od 2019 roku Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris korzysta z energii pozyskanej z odnawialnych źródeł. W 2020 roku, wszystkie nasze kosmetyki zostały wyprodukowane w 100 proc. z „zielonej energii” – pozyskanej ze źródeł odnawialnych. Laboratorium Kosmetyczne jest świadomym producentem biorącym odpowiedzialność za odpady opakowaniowe, które są generowane po zużyciu produktów kosmetycznych. Dlatego już teraz, w 2021 roku realizujemy poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, które Unia Europejska planuje osiągnąć w 2030 roku” – mówi Joanna Łodygowska, szef Działu Komunikacji Dr Irena Eris.

„Konsumenci coraz sprawniej weryfikują prawdziwość deklaracji aktywności proekologicznych firm i mają wiedzę o zjawisku zwanym greenwashingiem. Marka prowadząca swoją działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju musi być spójna w tym, co komunikuje konsumentowi oraz powinna przekładać zapewnienia na realną działalność, na przykład na proces produkcji. Firma GROHE przy wykorzystaniu recyklingu na poziomie ponad 90 % zbliża się do gospodarki o obiegu zamkniętym. Swoje fabryki zasila zieloną energią z fotowoltaiki, a także jest w procesie całkowitego wyeliminowania plastikowych elementów z opakowań swoich produktów. Ostatnio wprowadziła na rynek pierwsze cztery produkty z certyfikacją Cradle to Cradle Certified®. – Założono, że elementy, z których zostały wykonane, po okresie eksploatacji będą mogły być odpowiednio przetworzone i posłużą produkcji kolejnych produktów. W ten sposób tworzy się obieg materiałów, co w przyszłości zdejmie z głowy konsumenta problem utylizacji trudnego sprzętu, jakim jest armatura. Będzie to również doskonałe potwierdzenie faktu, że konsekwentna polityka zrównoważonego rozwoju jest możliwa w tak trudnej technologicznie branży.” –  podkreśla Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzedaży inwestycyjnej, GROHE Polska.

Po więcej informacji i danych, zapraszamy na stronę Mobile Institute, gdzie znajduje się raport do bezpłatnego pobrania https://mobileinstitute.eu/green 

Na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute w kwietniu 2021 roku na grupie ponad 2000 internautów. To już druga edycja badania i raportu. Pierwszy ukazał się w styczniu 2020 roku. Partnerem głównym inicjatywy jest Allegro, Partnerami branżowymi są GROHE Polska oraz Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. Pozostali green partnerzy to: CCC S.A., InPost, Naturativ, Sephora Polska, TerGo, Tymbark. Patronat merytoryczny nad projektem objęli: Izba Gospodarki Elektronicznej, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Polska Izba Opakowań, gazeta.pl wraz z zielona.gazeta.pl oraz Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Podziel się:

Nastepne

Sprawne decyzje wzmacniają naszą globalną wartość

pon. lip 26 , 2021
Robotyzacja, analityka danych czy technologie przyszłości podbijające kolejne rynki są idealnym uzupełnieniem tego, co w ostatnim czasie robi Grupa Amica na arenie światowej. Do tego dochodzą odważne decyzje związane z ekspansją zagraniczną i stałe poszerzanie zasięgu terytorialnego. O szczegółach mówi Marcin Bilik, pierwszy wiceprezes zarządu Amiki ds. operacyjnych. Będąc największym polskim producentem sprzętu gospodarstwa domowego, Grupa Amica prowadzi swoje działania m.in. w kierunku automatyzacji i digitalizacji. Co czeka nas w […]
Sprawne decyzje wzmacniają naszą globalną wartość – Monitor Rynkowy

Nasze programy medialne:

Symbol

Siła

Wybierz Polskie