Sprawne decyzje wzmacniają naszą globalną wartość

Robotyzacja, analityka danych czy technologie przyszłości podbijające kolejne rynki są idealnym uzupełnieniem tego, co w ostatnim czasie robi Grupa Amica na arenie światowej. Do tego dochodzą odważne decyzje związane z ekspansją zagraniczną i stałe poszerzanie zasięgu terytorialnego. O szczegółach mówi Marcin Bilik, pierwszy wiceprezes zarządu Amiki ds. operacyjnych.

Będąc największym polskim producentem sprzętu gospodarstwa domowego, Grupa Amica prowadzi swoje działania m.in. w kierunku automatyzacji i digitalizacji. Co czeka nas w najbliższej przyszłości?

Nowe technologie mają wpływ na niemal każdy obszar gospodarki, w tym także na przemysł. Przewagi konkurencyjne będą osiągać ci producenci, którzy podążają ścieżką transformacji cyfrowej. My na tę drogę wkroczyliśmy już kilka lat temu, co wynika z przyjętej w 2014 roku strategii HIT 2023. Projekt „Amica 4.0”, który ogłosiliśmy na początku 2020 roku, jest konsekwencją podjętych wcześniej działań i doprecyzowaniem, jaką firmą chcemy być w perspektywie kolejnych pięciu lat. A chcemy być – i mówimy o tym wprost – inteligentnym przedsiębiorstwem, które wyróżnia robotyzacja i analityka danych. Punktem wyjścia jest oczywiście zmiana myślenia o procesach produkcyjnych i stosowanej technologii. Ale transformacja, jeśli ma przynieść oczekiwane rezultaty, musi objąć także inne działy, takie jak marketing, księgowość, HR, dystrybucję czy niezwykle ważny obszar obsługi klienta. I to zarówno od strony produktowej, jak i całej opieki posprzedażowej. Nie mam wątpliwości, że właśnie klienci stanowią dziś nieocenione źródło wiedzy, po którą musimy głębiej sięgnąć. Technologia może nam w tym bardzo pomóc.


Status lidera rynku AGD zobowiązuje. Jakie kierunki działań obiera Amica pod kątem dalszej transformacji cyfrowej i automatyzacji?

U podstaw naszej transformacji leży twarda automatyzacja procesów produkcyjnych. Tu już dziś wspiera nas unikalny na skalę europejską, w pełni zautomatyzowany Magazyn Wysokiego Składowania, który umożliwia wydanie i przyjęcie kilku tysięcy sztuk produktów na godzinę. Dążymy też do dalszego obniżania energochłonności produkcji, inwestujemy w projekty ekologicznej produkcji energii i ograniczamy wpływ na środowisko. Równolegle koncentrujemy się na zwiększaniu wydajności operacyjnej i efektywności procesów wewnętrznych. Doświadczenia naszych klientów i pracowników są w tym obszarze nie do przecenienia. Aby jednak móc efektywnie wykorzystywać wiedzę, którą posiadamy wewnątrz przedsiębiorstwa, musimy rozwijać całą analitykę danych. Odpowiednie przetworzenie informacji i zarządzanie nią pozwoli nam jeszcze sprawniej podejmować decyzje, a także precyzyjniej projektować procesy w wielu obszarach działalności.


Łącząc odpowiednią strategię z długofalowymi działaniami, a także podejmując odważne i przemyślane decyzje, Amica stała się bardzo rozpoznawalna na arenie światowej, oferując produkty wychodzące spod skrzydeł innych marek, a należących do Grupy. Jakie mają państwo plany na ekspansję zagraniczną w najbliższym czasie?

Ekspansja zagraniczna, którą obserwujemy w naszej Grupie w ostatnich latach, nie byłaby możliwa, gdyby nie m.in. inwestycje w technologię produkcji. Transformujemy się między innymi po to, by zwiększać efektywność naszych mocy produkcyjnych oraz rozwijać myśl technologiczną. Przykładowo, dziś niezwykle ważnym obszarem rozwoju jest projektowanie i produkcja elektroniki, w którą wyposażamy urządzenia AGD. Zastosowane w nich rozwiązania muszą być inteligentne i przyjazne w użytkowaniu, bo klient oczekuje przede wszystkim prostoty – i to niezależnie od kraju, w którym żyje na co dzień. Taki jest dziś ogólnoświatowy trend. Dlatego, mając dobrze zorganizowane zaplecze produkcyjno-magazynowe, możemy myśleć o ekspansji. Tylko w 2020 roku sprzedaliśmy ponad 5 mln sprzętów AGD. To urządzenia, które trafiają przede wszystkim na rynki w Polsce i w Europie, bo zgodnie z obowiązującą strategią są one dla nas kluczowe w dalszym rozwoju. Jedną z dynamicznie rozwijających się marek z naszej Grupy jest hiszpański Fagor, który notuje bardzo dobre wyniki sprzedaży na swoim rodzimym rynku, a w tym roku planujemy jego ekspansję także we Francji. To właśnie ta marka została w kwietniu 2021 roku partnerem żeńskiego klubu piłkarskiego Atletico Madryt, a w lipcu analogiczną umowę o współpracy zawarliśmy z francuskim Olympique Lyon. Jednocześnie nie zapominamy o innych regionach, bo Grupa Amica obecna jest dziś na blisko 70 rynkach na całym świecie. Na pewno chcemy wzmocnić naszą markę Hansa, która jest dziś obecna przede wszystkim w Europie Wschodniej, ale też w Azji. I to właśnie w regionie Azji Centralnej widzimy duży potencjał do jej rozwoju. W tym celu założyliśmy w Kazachstanie spółkę, która ma być centralą dla azjatyckich operacji. To szybko rozwijający się region świata, który nie jest jeszcze nasycony tak jak np. rynek europejski.


Rozwój technologiczny i produktowy, wzrost przychodów oraz skuteczne zarządzanie zrobiły z Grupy Amica lidera rynku AGD w Polsce i nie tylko. Czy w tych działaniach jest miejsce na nowe, innowacyjne projekty i rozwiązania?

Żeby umacniać naszą pozycję, zarówno w Polsce, jak i za granicą, musimy stale się rozwijać i podążać za potrzebami klientów. W fabryce we Wronkach pracuje świetny zespół projektantów i inżynierów, który dba o cały design przemysłowy, czyli taki, który sprawia, że sprzęt nie tylko dobrze wygląda, ale jest przy tym użyteczny. Obszar R&D w Grupie Amica stale pracuje nad nowymi rozwiązaniami i innowacjami technologicznymi. Każdą taką nowinkę badamy, sprawdzamy pod kątem użyteczności i prostoty, bo klienci tego właśnie dziś oczekują. Dobrym przykładem takiego funkcjonalnego rozwiązania jest system OpenUp, dzięki któremu otworzymy drzwi do piekarnika, nawet jeśli obie ręce mamy zajęte. Oczywiście wszyscy w mniejszym lub większym stopniu lubimy gadżety, które wywołują tzw. „efekt wow”, ale na koniec dnia nasz kuchenny sprzęt ma być po prostu funkcjonalny i spełniać konkretne oczekiwania. Czasem są to oczekiwania związane tylko z wielkością danego sprzętu. W tym roku po raz pierwszy wprowadziliśmy na rynek Azji Centralnej kuchnie wolnostojące o szerokości 90 cm z żeliwnym rusztem. Takie rozwiązanie wynika ze specyfiki sposobu życia i kultury spędzania czasu w Kazachstanie. Mieszkańcy tego kraju posiadają duże pomieszczenia kuchenne, a podstawą kuchni regionalnej są potrawy o długim czasie przygotowania, które spożywa się głównie w domach. Na tym właśnie opiera się nasza filozofia działania – myślimy o wszystkich naszych klientach, zarówno tych, którzy chcą sterować swoim sprzętem grzejnym z poziomu aplikacji mobilnej, jak i tych, którzy szukają kuchni indukcyjnej z pokrętłami, bo nie mogą się przyzwyczaić do panelu dotykowego.


Grupa Amica, wyróżniona Symbolem Nowoczesnych Technologii 2020, w tym roku po raz kolejny staje do boju o zdobycie tytułu. Czy stabilny rozwój i transformacja cyfrowa mogą mieć na to wpływ?

W ostatnich latach wiele zainwestowaliśmy w nasz technologiczny rozwój. Weszliśmy na ścieżkę transformacji cyfrowej, która otwiera przed nami nowe perspektywy. Jednocześnie pamiętamy, że jesteśmy wiodącym producentem sprzętu AGD w Polsce i Europie, który zatrudnia ponad 3 tys. osób na świecie. Czujemy na sobie odpowiedzialność zarówno za naszych ludzi, jak i za społeczności, w których funkcjonujemy. Dlatego koncentrujemy się na stabilnym rozwoju, a jednym z jego filarów są nowoczesne technologie, które z jednej strony służą naszej produkcji i sprzętom, a z drugiej korzystnie wpływają na środowisko i pozwalają nam w większym stopniu realizować działania społeczne. Symbol Nowoczesnych Technologii to dla nas bardzo duże wyróżnienie i jeszcze większa motywacja do rozwoju.

Rozmawiał: Adrian Morel

Podziel się:

Nastepne

Rząd chce wzrostu minimalnego wynagrodzenia o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone

pon. lipiec 26 , 2021
Związkowcy i pracodawcy mieli 30 dni na wynegocjowanie wspólnej propozycji płacy minimalnej, jednak przewidziany prawem termin minął, a wspólnego stanowiska nie udało się wypracować. Wynika z tego, że wysokość tego wynagrodzenia będzie musiał ustalić rząd, który chce, by w 2022 roku wynosiło ono 3 tys. zł brutto. Pracodawcy chcieli, by pozostało poniżej tej granicy, przedstawiciele związków zeszli z proponowanych w I połowie roku 3,5 tys. do 3,1 tys. zł. To jednak nie wystarczyło. − Pewnym porozumieniem pomiędzy związkami […]

Nasze programy medialne:

Symbol

Siła

Laur Internetu

Wybierz Polskie