Z Anną Hanusiak-Tatarską, właścicielką spółki Hansped Transport i Spedycja, rozmawia Jakub Lisiecki
Symbol Polskiej Przedsiębiorczości 2024: co dla państwa oznacza ta nagroda?
Symbol to zawsze wartość dodana dla firmy. My, przedsiębiorcy, rzadko mamy okazję być wyróżnieni za naszą pracę. Tym bardziej otrzymana nagroda motywuje nie tylko mnie, ale i cały zespół – na nią trzeba zasłużyć!
Postawa przedsiębiorcy: jak u pani odzwierciedla się to pojęcie w codzienności biznesowej?
Moja postawa przedsiębiorcy to nie tylko odpowiednie podejście do rozwiązywania problemów i wykorzystania okazji, ale przede wszystkim: elastyczność, gotowość do podejmowania ryzyka i odpowiedzialność za wydane decyzje. To także szeroko pojęta współpraca i komunikacja z zespołem, tak, aby utrzymać motywację do działania i rozwoju. To właśnie moja postawa jako przedsiębiorcy w biznesie pomaga mi pokonywać wiele codziennych wyzwań.
Żyjemy w świecie V.U.C.A. (ang.: zmienny, niepewny, złożony, niejednoznaczny). Mamy od kilku lat czasy zawirowań na rynku: pandemia, wojna, inflacja, spadek rentowności. Jak państwo sobie z tym radzą?
Uważam, że Polityka Kosztowa oraz jej optymalizacja to najważniejsze z zadań na teraz. Duże firmy mają swoje zasoby, gorzej z małymi podmiotami, które nie mają finansowego pola manewru ani zaplecza, aby znieść presję kosztową, co w konsekwencji może grozić upadłością. W tym roku mierzymy się ze znaczącym wzrostem konkurencji rynkowej, z dużym naciskiem na utrzymanie rentowności. Ważnym elementem będzie zarządzanie w oparciu o liczby, które znacznie lepiej opisują rzeczywistość gospodarczą czy biznesową niż osobiste przekonania albo emocje. W mojej branży – transportu drogowego rzeczy – ważnym czynnikiem będzie redukcja spalania. Zawsze powtarzałam, że nie stać mnie na „puste przebiegi” – co w tych okolicznościach nabiera dosłownego znaczenia. Nową szansą biznesową jest też szukanie „w lokalności”: wśród lokalnych dostawców, operatorów logistycznych i transportowców. W obecnej sytuacji kluczowymi elementami są elastyczność i efektywność. Należy też na bieżąco analizować nowe sposoby i działania oraz szybko wdrażać je jako nowe mechanizmy.
Pracownicy jak rodzina – to znak rozpoznawczy Hanspedu. Czy rozwój spółki jest też powiązany z planami przyrostu pracowników?
Koncentrujemy się na utrzymaniu dobrej pozycji na rynku transportu, wykorzystaniu naszej praktycznej wiedzy, skuteczności opartej na zaufaniu, wiarygodności w działaniu we wszystkich obszarach realizacji procesu transportu oraz rzetelności we wszystkich obszarach. Ale na tym tle HANSPED to przede wszystkim ludzie: to wspaniały zespół spedytorów, którzy – tak, jak ja – są głodni wyzwań, a dobra atmosfera w pracy zdecydowanie pomaga stawić czoła trudnym sytuacjom.