Inwestycje infrastrukturalne Portu Gdynia oraz PERN

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz PERN wzmocniły współpracę, zmierzającą do umocnienia Portu Gdynia jako niezależnego, morskiego hubu paliwowego. Wynika to ze wzrostu zainteresowaniem importu paliw drogą morską. Przeładunki gotowych paliw płynnych w gdyńskim porcie wykazują wyraźną tendencję wzrostową, I kwartał 2021 roku okazał się być rekordowy.

W okresie styczeń – marzec 2021 r. przeładowane zostało 561 375,49 tys. ton, co w porównaniu do wyniku z tego samego okresu w 2020 r. –  412 337,44 tys. ton – jest wzrostem o 36,14% w stosunku do I kwartału 2020 r.  

Baza Paliw w Dębogórzu na zapleczu portu, skomunikowana rurociągiem bezpośrednio z terminalem paliw płynnych w Porcie Gdynia, powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m³ każdy. Dzięki rozbudowie pojemość magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m³. Niedługo ruszy budowa kolejnego zbiornika, którego oddanie do użytku zaplanowane jest na przyszły rok. Kompleksowy plan rozwoju bazy obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale również instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego. Ponadto we współpracy z PERN Zarząd Portu Morskiego Gdynia S.A. realizuje inwestycje na stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP). Nowe udogodnienia pozwolą klientom PERN na bardziej efektywny import i dalszą dystrybucję oleju napędowego.

Realizacja inwestycji ma na celu dostosowanie zdolności magazynowych i technologicznych do warunków rynkowych. W ramach zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy zbiorników magazynowych 2×32.000 m3 w BP21 w Dębogórzu zastosowano nowatorską technologię budowy. Wyeliminowała ona konieczność wygospodarowania w sąsiedztwie placu budowy pola odkładczego przeznaczonego na montaż dachów, a co z tym związane uniknięto wycinki znacznej powierzchni lasu na potrzeby przygotowania tej powierzchni.

Zastosowano również proekologiczne oraz efektywne rozwiązanie wzmocnienia dużej powierzchni skarp za pomocą siatki kokosowej przeciwerozyjnej GeomanetEKO ulegającej całkowitej biodegradacji zamiast tańszego rozwiązania wykorzystującego geokratę z tworzywa sztucznego LDPE.

– Nasz paliwowy hub morski – terminal produktów naftowych w Dębogórzu to jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Umożliwiamy naszym Klientom import paliwa na dużą skalę drogą morską z dowolnego regionu świata. Stale podnosimy sobie poprzeczkę i dlatego rozbudowujemy i modernizujemy nasze bazy, czego przykładem jest właśnie zakończony drugi etap programu Megainwestycji – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN.

Baza Paliw w gdyńskim Dębogórzu, korzystająca z terminala paliwowego na falochronie Portu Gdynia, staje się znaczącym ogniwem importu gotowych paliw drogą morską, stanowiąc wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.

– Inwestycje sprzyjają rekordowym przeładunkom paliw płynnych w Porcie Gdynia. Cieszymy się, że rozbudowa infrastruktury pozwoli znacząco zwiększyć możliwości przeładunkowe bazy paliw w Dębogórzu, realizując dystrybucję paliw w wolumenach zgodnych z aktualnym i przyszłym zapotrzebowaniem krajowego rynku paliw – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Realizowany przez PERN Program Megainwestycji ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa energetycznego kraju. W ramach programu PERN ogłosił w kwietniu przetarg na budowę 7 zbiorników magazynowych o łącznej pojemności 224 tys. metrów sześc. wraz z infrastrukturą towarzyszącą w swych bazach paliw w Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i Dębogórzu.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., w związku z obserwowanymi wzrostami przeładunków paliw płynnych na rynku transportu morskiego, już w 2017 roku podjął decyzję o wdrożeniu programu inwestycyjnego mającego na celu modernizację Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia (SPPP). Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych, umiejscowione przy falochronie, wyposażone zostało w nowy nalewak wraz z fundamentem i instalacjami przynależnymi, który do użytkowania został oddany w marcu 2020r. W kwietniu br. ogłoszono przetarg na podwyższenie istniejącego Morskiego Ramienia Przeładunkowego R203 na  terminalu paliwowym w Porcie Gdynia za pomocą stalowego adaptera. Inwestycje komplementarne sprzyjają prężnemu rozwojowi i wzrostowi w przeładunkach w tej grupie towarów.

Podziel się:

Nastepne

Komisja ds. transportu PE zatwierdziła porozumienie w sprawie instrumentu „Łącząc Europę”

wt. kwiecień 27 , 2021
Komisja ds. Transportu i Przemysłu PE zatwierdziła porozumienie między europarlamentem a negocjatorami prezydencji portugalskiej w sprawie nowej generacji instrumentu „Łącząc Europę”. Druga edycja instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) będzie finansować duże projekty transportowe, cyfrowe i energetyczne, które będą realizowane w latach 2021–2027. Przy całkowitym budżecie wynoszącym około 30 mld EUR (w cenach stałych z 2018 r.) CEF skoncentruje się na projektach, które mają zmodernizować infrastrukturę transportową lub promować połączenia transgraniczne. W […]

Nasze programy medialne:

Symbol

Siła

Laur Internetu

Wybierz Polskie