Port Gdynia po siedmiu miesiącach roku 2021 osiągnął wzrost 12,5% ogółem. Największe wzrosty odnotowano w grupach przeładunków: drewno +89,9% r/r, (a w samym lipcu 402,3%), ropa i przetwory naftowe +78,6% r/r, (a w samym lipcu 175,9%), oraz drobnica +15,4% r/r, (a w samym lipcu 19,8%). W ciągu siedmiu miesięcy można również zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów w TEU, wzrost wyniósł 14% r/r/.
W pierwszych siedmiu miesiącach 2021 do Portu Gdynia zawinęło 2432 jednostek, co oznacza wzrost o 13,7% w stosunku do porównywanego okresu z 2020 roku.
– Wyniki po 7 miesiącach tego roku pokazują jednoznacznie jakie korzyści płyną z faktu, że Port w Gdyni jest portem uniwersalnym, a jednocześnie spółki eksploatacyjne potrafią bardzo elastycznie reagować na tendencje rynkowe. W efekcie widać jak różne grupy towarów bilansują się nawzajem. Gdy ubywa węgla, straty odrabiane są w przeładunkach paliw. Gdy nieco spadają przeładunki zboża, można pochwalić się świetnymi wynikami w przeładunkach drewna lub drobnicy. W tej sytuacji widać wyraźnie jak wszechstronnym portem jest Gdynia.
Niezmiennie cieszą dobre wyniki w przeładunkach kontenerów. Ruch kontenerowy to swoisty barometr koniunktury gospodarczej, a także eksportu. Dobre wyniki w tej kategorii ładunków pokazują nie tylko sukces portu i terminali portowych, ale są także sygnałem, że w polskiej gospodarce dzieje się dobrze – komentuje Artur Kiełbasiński, ekspert w dziedzinie gospodarki morskiej i ekonomii
Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie, ceniony za jakość serwisu i uniwersalizm dziesięciu terminali.
– Kolejny rok z rzędu Port Gdynia, praktycznie w każdej grupie przeładunkowej, generuje imponujący wynik. To dowód na niespotykaną na europejskim rynku uniwersalność oraz wszechstronność gdyńskich terminali oraz efekt sprawnie realizowanych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Trudno dziś znaleźć port morski, które bije rekordy podczas pandemicznego roku 2020 oraz w kolejnym roku ponownie zmierza do rekordu – informuje Mateusz Kowalewski wydawca portalu GospodarkaMorska.pl
Rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy w Porcie Gdynia terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Uchwała, będąca jednym z podstawowych dokumentów wspierających rozwój morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, zakłada przygotowanie w Porcie Gdynia odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych oraz stworzenie wymaganej infrastruktury.
Wybór Portu Gdynia jest optymalny ze względu na lokalizację Portu najbliżej przyszłych morskich farm wiatrowych, które planowane są w ramach pierwszego etapu rozwoju tzw. projektu polskiego offshore.
– Pierwsze siedem miesięcy 2021 roku kończymy wzrostem wynoszącym 12,5% w porównaniu do roku 2020. Wynik ten świadczy o wyjątkowej efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji inwestycji przez Zarząd Spółki. Wskazanie Gdyni jako portu instalacyjnego zwiększy jego potencjał o kolejną grupę ładunkową, czyniąc go jeszcze bardziej uniwersalnym, jednocześnie tworząc przyjazne środowisko biznesowe dla uczestników rynku offshore – Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Ponadto Port Gdynia nie zwalnia tempa inwestycji
Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.
Inwestycje w Centrum Logistycznym w zachodniej części portu oraz budowa Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia są w finalnej fazie. Po ich zakończeniu zwiększą się zdolności przeładunkowe
Tereny przy ulicy Logistycznej w Gdyni o powierzchni około 23,0 hektarów zostaną zagospodarowane poprzez wybudowanie nowoczesnej infrastruktury portowej, w tym placów składowych o nośności 20T/m2 , infrastruktury elektroenergetycznej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej, telekomunikacyjnej, zbiornika retencyjnego wód deszczowych o powierzchni około 2300,00 m2, ogrodzenia z bramami o długości 3000 metrów oraz wykonanie nasadzeń zieleni w postaci drzew i krzewów na powierzchni około 6700 m2. Budowa placu górnego nr 1 o powierzchni około 9 hektarów umożliwi składowanie 8 tysięcy kontenerów 20 -stopowych i 432 sztuk kontenerów chłodniczych a na placu dolnym nr 2 o powierzchni około 8,5 hektara umożliwi składowanie 7 tysięcy kontenerów 20 -stopowych. Powyższe zapewni znaczne zwiększenie możliwości składowych dla kontenerów i ładunków gabarytowych przeładowywanych w Porcie Gdynia. Planowane jest również wybudowanie drogi dojazdowej w ramach tego zadania inwestycyjnego łączącej ulicę Logistyczną z Terminalem Intermodalnym, którego rozpoczęcie budowy nastąpi w przyszłym roku.
W dalszej strategii Portu Gdynia jest rozbudowa zaplecza portu w postaci sąsiadującej z nowo budowanymi placami Doliny Logistycznej.
Nowy Publiczny Terminal Promowym w Porcie Gdynia to największe przedsięwzięcie od blisko 50 lat w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o., realizowane na obszarze 6 hektarów.
Dzięki tej potężnej inwestycji, która przekłada się na trwały rozwój portu, zwiększona zostanie dostępność transportowa od strony morza, podniesie się konkurencyjność portu.
Obiekt zakłada możliwość korzystania z niego kilku operatorów oraz przyjmowania różnej wielkości promów o maksymalnej długości do 240 m. Przy nowym terminalu będą cumować promy realizujące połączenia Stena Line oraz Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Nowa lokalizacja Terminalu Publicznego przy nabrzeżu Polskim, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami, stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Pierwsze zawinięcie statków przy nowym już Terminalu Promowym planowane jest już jesienią tego roku.
Port Gdynia jest nowoczesnym portem morskim na południowym Bałtyku, węzłem europejskiej sieci bazowej TEN-T i punktem wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Port Gdynia jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.