Port Gdynia otwiera nowy rozdział w transporcie handlowo-pasażerskim

Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk-Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.

Port Gdynia otwiera nowy rozdział w transporcie handlowo-pasażerskim – Monitor Rynkowy

Port Gdynia jest węzłem bazowym sieci TEN-T  i portem Kategorii A.  Jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską (Gdynia- Karlskrona).  Miejsce Portu Gdynia jest związane, między innymi, z rolą jaką odgrywa w Korytarzu Bałtyk- Adriatyk, jednym z 9 kluczowych Transeuropejskich Korytarzy Transportowych  sieci TEN-T.

Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia, której generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. 

Port Gdynia otwiera nowy rozdział w transporcie handlowo-pasażerskim – Monitor Rynkowy

Inwestycja przyczyni się do przyjmowania większych  promów o długości do 240 m oraz skrócenia czasu związanego z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut). 

 Ważnym komponentem nowego terminala będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co  wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście. Lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. 

Port Gdynia otwiera nowy rozdział w transporcie handlowo-pasażerskim – Monitor Rynkowy

Projekt „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m². Oprócz tego DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 000 ton stali oraz niemal 20 000 m³ betonu.- Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia jak i  Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska- Skandynawia w ramach korytarza TEN-T – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. 

Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie  do symboli  morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm  był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. To kolejny innowacyjny symbol po kamieniu węgielnym, który był imitacją kotwicy z transatlantyka MS Piłsudski, siostrzanej jednostki MS Batory, które cumowały przy historycznym nabrzeżu francuskim. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu CISZA. Zarząd Morskiego Portu Gdynia w ramach realizacji polityki Społecznej Odpowiedzialności Biznesu angażuje się w różnego rodzaju formy wsparcia lokalnej społeczności. Jako firma zaangażowana, na pierwszym miejscu stawia realne wsparcie w bezpośrednim kontakcie z organizacją.  

Port Gdynia otwiera nowy rozdział w transporcie handlowo-pasażerskim – Monitor Rynkowy

Pracownicy Portu Gdynia aktywnie wspierają Stowarzyszenie CISZA oraz miejskie hospicjum i szpitale poprzez organizowanie zbiórek rzeczowych i finansowych dla potrzebujących placówek.

– „Jesteśmy częścią lokalnej społeczności od prawie stu lat, a standardy CSR to element zarządzania strategicznego. Aktywności prowadzimy w ramach zrównoważonego rozwoju, realizujemy cele biznesowe z poszanowaniem potrzeb najbliższego otoczenia”– mówi Adam Meller – Prezes ZMPG S.A. 

Po raz kolejny mamy przyjemność współpracować z Portem Gdynia, realizując projekt, charakteryzujący się szerokim spektrum prac. Wykonujemy zarówno obiekty kubaturowe – jak ten najważniejszy – budynek terminalu, a także prace drogowe, kolejowe i hydrotechniczne. Te ostatnie, mimo że wizualnie mniej spektakularne, wymagają dużego doświadczenia kadry wykonawczej – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO. – Cieszy fakt, iż mimo trudnych ostatnich kilku miesięcy, wszystkie działania udało nam się zrealizować w założonym wcześniej terminie.

Na obecnym etapie budowy, na kondygnacji szczytowej  wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych  do oglądania aktualnego obrazu  z kamery na stronie Portu Gdynia – www.port.gdynia.pl

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok.290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116.837.137,67 PLN.

Podziel się:

Nastepne

Drapieżnik. Prawdziwa historia najbardziej nieuchwytnego mordercy XXI wieku

śr. cze 10 , 2020
Drapieżnik to mrożąca krew w żyłach historia człowieka uzależnionego od mordowania. Zabójcy, wobec którego FBI było bezradne, psychopaty i manipulanta, który do samego końca kontrolował sytuację i zadbał o to, aby ostatnie słowo należało właśnie do niego. Przez ponad dziesięć lat przemierzał Stany w poszukiwaniu ofiar. Polował na kobiety i mężczyzn, młodych i starych, w dzień i w nocy. Był zagadką dla profilerów. Od zawsze czuł, że żyją w nim […]
Drapieżnik. Prawdziwa historia najbardziej nieuchwytnego mordercy XXI wieku – Monitor Rynkowy

Nasze programy medialne:

Symbol

Siła

Wybierz Polskie