Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. realizuje największy plan inwestycyjny od początku swego istnienia. Miliardowe nakłady i wizjonerskie pomysły zostały nagrodzone przez Kapitułę programu Symbol 2018 w kategorii Rozwój Biznesu
Niedawne bariery ograniczające rozwój portu w Gdyni wynikały z braku terenu potrzebnego do jego rozbudowy. Teraz zostały one pokonane. Zarząd realizuje wizjonerski pomysł, aby „wypuścić port w morze”, czyli wybudować głębokowodny terminal kontenerowy z nabrzeżem o długości 2 km. Ta nowatorska idea porównywana jest z samą budową portu w latach 20. XX w. Wraz z terminalem powstanie nowa obrotnica portowa oraz falochrony.
W związku z realizacją inwestycji specjaliści z Uniwersytetu Gdańskiego prowadzą monitoring przyrodniczy, a na etapie koncepcji projektu wykonane zostały analizy falowania i nawigacyjne akwenu oraz badania sonarowe.
Cały proces inwestycyjny wynika z rozwoju rynku kontenerowego. Po zrealizowaniu projektu ZMPG będzie mógł obsługiwać statki o pojemności do 30 tys. TEU, a to w konsekwencji zwiększy możliwości przeładunkowe portu o dodatkowe 2 mln TEU.
– Proces inwestycyjny jest już faktem. Zakończyliśmy dialog techniczny, a koncepcja Portu Zewnętrznego jest już gotowa. Jesteśmy w trakcie realizacji pierwszych etapów. Po ukończeniu całego procesu inwestycyjnego umocnimy pozycję jednego z liderów wśród portów regionu Morza Bałtyckiego. Nasze inwestycje rozpatrujemy w sposób kompleksowy, oprócz wybudowania niezbędnej infrastruktury portowej planujemy również modernizację linii kolejowej 201 łączącej Port Gdynia z południem Polski i Europą oraz budowę tzw. „Drogi Czerwonej” – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Budowa Portu Zewnętrznego przełoży się realnie również na rynek pracy. W całej branży okołoportowej powstanie kilka tysięcy nowych miejsc pracy – dodaje.
Wzrost liczby przeładowywanych kontenerów spowodował, że narodziło się nowe wyzwanie: potrzeba zwiększenia miejsca na magazynowanie towaru. Ale i tu problem został rozwiązany – w porcie powstaje nowoczesny magazyn wysokiego składowania. Zakończono już budowę jego fundamentów oraz proces montażu szkieletowej konstrukcji. Obecnie prowadzone są czynności związane z pokryciem dachu.
– Powstający magazyn jest jednym z czterech, które będą stanowić kluczowy element Intermodalnego Centrum Logistycznego. Na terenie o powierzchni 30 tys. m2 powstaną również place składowe oraz niezbędna infrastruktura drogowa i kolejowa – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG S.A
Magazyn będzie przeznaczony do składowania wysoko przetworzonych towarów drobnicowych w opakowaniach. Prowadzone usługi logistyczne związane będą z magazynowaniem, przyjęciem, składowaniem, kompletacją i konfekcjonowaniem oraz wydawaniem zapasów w systemie cross-dockingu.
Port Gdynia oprócz projektów inwestycyjnych wdraża najnowocześniejsze rozwiązania nawigacyjne. Montaż systemu pomiarowego GBAS-RTK – to kolejny krok w stronę pełnego wdrożenia najbezpieczniejszego mechanizmu naprowadzania statków na świecie. W ujęciu uniwersalności przeładowywanych towarów, Port Gdynia jest pierwszym w Europie portem z tego rodzaju systemem precyzyjnego wyznaczania pozycji statków z dokładnością do kilku cm. Kolejnym etapem wdrożenia systemu, po uzgodnieniu z Urzędem Morskim w Gdyni, będzie instalacja modułu nadawczego oraz implementacja centralnego serwera sterującego. System ma wspomagać załogi największych kontenerowców w manewrach po porcie. W dalszej konsekwencji pozwoli ZMPG na uzyskanie certyfikatu IMO.
– Jesteśmy w stanie wyznaczyć nowe trendy przede wszystkim w aspekcie prawa morskiego. Do tej pory funkcjonujące zapisy nie przewidują rozwiązań nawigacyjnych, które zastosujemy w naszym porcie. Stworzymy też możliwość rozwoju badań nad nowoczesnymi rozwiązaniami nawigacyjnymi – zapowiada Adam Meller.
Powyższe inwestycje są możliwe dzięki bardzo dobrej sytuacji finansowej portu. W 2017 r. skonsolidowany zysk ZMPG S.A. przekroczył 75 mln zł i był najwyższym spośród wszystkich krajowych portów. Takie wyniki finansowe utrzymują się i systematycznie rosną już od kilkunastu lat. Wynikają głównie z umów najmu i dzierżawy placów składowych, magazynów i powierzchni biurowych. Kolejnym aspektem są opłaty portowe pobierane od zawijających tu statków. Wraz ze wszystkimi podatkami i cłem naliczanym od obrotu towarami przypływającymi do Gdyni, do budżetu państwa wpływa ponad 6 mld zł rocznie. A wyniki finansowe portu w najbliższych latach powinny radykalnie wzrosnąć – nie tylko z racji inwestycji, ale również ze względu na nowe kontakty biznesowe. Zaledwie kilka dni przed targami China International Import Expo, Port Gdynia podpisał z PAIH porozumienie o współpracy, dzięki któremu oferta inwestycyjna spółki trafiła do ponad 50 agencyjnych placówek na całym świecie, m.in.: w Szanghaju, Kairze, Singapurze, Tajpej, Los Angeles, Dubaju.
Na tym jednak Port Gdynia nie poprzestaje. Zarząd ZMPG aktywnie uczestniczy w zagranicznych wyjazdach i spotkaniach. Priorytetów jest kilka. Od znalezienia inwestora do realizacji projektu Portu Zewnętrznego, poprzez ciągłą promocję istniejącej oferty mającej na celu: zwiększenie liczby zawinięć oceanicznych, przeładunków oraz optymalizacji i tworzenia nowych łańcuchów logistycznych. Plan jest jasny: do 2027 r. port gdyński ma być zdolny do przeładunku ponad 44,5 mln ton towarów rocznie.
Michał Woźniakowski