Tomasz Popławski w szczerej rozmowie z Arturem Papisem, prezesem firmy Ultrapur Sp. z o.o. o zmianach w gospodarce, 20-leciu obecności Polski w UE i szeroko pojętej innowacyjności
Doświadczamy dzisiaj wielu zmian i burzliwych roszad w gospodarce. Jak Ultrapur odnajduje się na tym tle?
Jesteśmy beneficjentem zmian, jakie ostatnio wydarzyły się w gospodarce. Ceny prądu i gazu znacząco wzrosły, co wpłynęło na koszty utrzymania komfortowej temperatury w domu – zarówno zimą, jak i latem. Jako Ultrapur jesteśmy producentem pianki poliuretanowej do izolacji natryskowej domów. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod ocieplenia poddasza i zaoszczędzenia sporej kwoty na kosztach ogrzewania i klimatyzacji. Tę metodę stosuje się już od ponad dwudziestu lat, ale prawdziwy boom rozpoczął się 3 – 4 lata temu. Przy tak drastycznie rosnących cenach energii właściciele domów natychmiast przekalkulowali, że inwestycja w dobrą izolację bardzo szybko im się zwróci.
Jak z perspektywy Ultrapur wygląda bilans dwudziestolecia Polski w UE?
Bilans wychodzi na duży plus. Dzisiaj ponad 40% naszej sprzedaży to eksport do krajów z UE. Taki wynik był możliwy do osiągnięcia dzięki wielu aspektom. Oczywiście swobodny przepływ towarów miał duży wpływ, ale istotny jest także fakt, że nasze produkty są badane na zgodność z normą zharmonizowaną, która obowiązuje dla wszystkich krajów z UE, czyli nie musimy (tak jak kiedyś) certyfikować ich w każdym kraju z osobna. Kraje Zachodu zawsze były dla nas wzorcem. Jakość, zdrowie, bezpieczeństwo – to od nich uczyliśmy się prawidłowego podejścia do biznesu w tych kwestiach. Dziś Ultrapur jest jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie i to jest doceniane przez naszych klientów, nawet tych najbardziej wymagających, z takich krajów, jak Szwecja, Holandia czy Niemcy.
Jak państwa branża zmieniła się przez ostatnie 20 lat?
Przez ostatnie 20 lat branża poliuretanów przeszła znaczące zmiany, napędzane rosnącym zapotrzebowaniem na wydajne materiały izolacyjne i zaawansowane technologie w różnych sektorach przemysłu. Popyt na poliuretany w Europie znacząco wzrósł, głównie dzięki rosnącej świadomości ekologicznej oraz regulacjom dotyczącym efektywności energetycznej. Wzrost ten był napędzany przez różne czynniki, w tym rozwój sektorów budowlanego i motoryzacyjnego. Poliuretan to materiał, który daje nam nie tylko komfort cieplny, ale także wygodę. Są dostępne opracowania, z których wynika, że zużycie poliuretanu jest znacząco większe w bogatszych krajach, w których obywateli stać na zakupy większej ilości produktów wysokiej jakości. Dziś widzimy to także w Polsce. Przykładem jest piana do izolacji poddaszy. Polacy potrafią szerzej spojrzeć na aspekt ceny ocieplenia domu. Coraz częściej, wybierając ten materiał, kierują się jego walorami: skutecznością, trwałością, szybkością aplikacji oraz oszczędnościami, jakie przynosi ta technologia.
Co w pańskiej opinii możemy zaliczyć do plusów, a co do minusów naszej obecności w UE?
Na plus jest to, że Unia Europejska jest bardzo wrażliwa na aspekty zdrowotne i ekologiczne. My do swoich formulacji możemy używać tylko tych substancji, które są przebadane i wpisane na specjalną listę REACH. Co za tym idzie: właściciele domów, których domy są zaizolowane pianą ULTRAPUR, mogą być pewni, że piana ta jest zdrowa i bezpieczna. Ten plus staje się minusem, gdy chcemy nasz produkt sprzedać poza UE. Tam jesteśmy niekonkurencyjni cenowo, gdyż na tamtych rynkach do formulacji można stosować tańsze zamienniki, które ze względów zdrowotnych i ekologicznych zostały wycofane z UE.
Czy polskie firmy w UE potrzebują dzisiaj wsparcia ze strony rządu poprzez działania promujące polską przedsiębiorczość, czy raczej innej pomocy?
Najłatwiej odpowiedzieć na to pytanie z perspektywy mojej firmy. Oczywiście, wsparcie ze strony rządu w zakresie promowania polskiej przedsiębiorczości na rynkach międzynarodowych jest zawsze mile widziane. Jednak równie ważne jest wsparcie na rynku wewnętrznym. W obliczu coraz bardziej restrykcyjnej polityki UE w kwestiach emisji CO2 i objęciem systemem ETS2 budynków, konieczne jest edukowanie społeczeństwa na temat nowoczesnych technologii ociepleń domów. Widzimy ogromną potrzebę w zakresie informowania zarówno klientów, jak i firm budowlanych o możliwościach dodatkowego ocieplenia domów za pomocą piany poliuretanowej. Często spotykamy się z sytuacjami, w których dekarze czy firmy budowlane nie znają tej technologii i dlatego proponują klientom tradycyjne rozwiązania. Tymczasem natrysk pianą poliuretanową jest nie tylko najskuteczniejszy, ale również często najwygodniejszy i konkurencyjny cenowo. Jest to metoda szybka, a remont nie generuje takiego bałaganu, jak tradycyjne metody. Dlatego wsparcie rządowe w formie kampanii edukacyjnych oraz szkoleń dla branży budowlanej byłoby niezwykle cenne i pomogłoby zwiększyć świadomość oraz zastosowanie nowoczesnych metod izolacji, takich jak piana poliuretanowa. Sami robimy bardzo wiele, by promować naszą technologię, jednak nigdy nie osiągniemy skali, jaką z łatwością mogłoby osiągnąć państwo.
Innowacja to jeden z elementów państwa sukcesu. Jak definiuje się to pojęcie w firmie Ultrapur i w jakim zakresie jest ona obecna w państwa projektach?
Jesteśmy firmą, która posiada wszystkie potrzebne atuty: mamy nowoczesny zakład produkcyjny, doskonale wyposażone laboratoria, wykształconych i doświadczonych technologów. Jesteśmy szybcy w podejmowaniu decyzji, elastyczni i otwarci na nowe projekty. Często powstają one we współpracy z naszymi klientami, którzy są bliżej użytkowników i mogą szybciej rozpoznać ich potrzeby. Dzięki temu możemy maksymalnie skrócić czas od rozpoczęcia projektu do wdrożenia go do sprzedaży. Obecnie pracujemy nad jak największym zastosowaniem surowców pochodzenia „bio” w naszych recepturach, a także nad zwiększeniem efektywności termoizolacyjnych.
Współpracują państwo z szerokim grupą partnerów. Która z branż stanowi największe wyzwanie?
Jeszcze raz podkreślę, że dewizą naszej działalności jest: jakość, zdrowie, bezpieczeństwo. Działamy na styku dwóch branż – chemicznej i budowlanej. Ultrapur jest zakładem chemicznym, a produkty są używane w budownictwie. Już na etapie zakupów wybieramy te surowce, które zapewnią nam utrzymanie najwyższych standardów jakościowych. Z drugiej strony naszymi klientami są firmy wykonawcze, które aplikują piankę „in situ” na budowie. Są to nasi autoryzowani wykonawcy, którzy kierują się tą samą dewizą. Przeniesienie najwyższych standardów, którymi kierujemy się na co dzień, na branżę budowlaną, było dla nas największym wyzwaniem, któremu sprostaliśmy w stu procentach. Firmy, które używają produktów ULTRAPUR, to najlepsi aplikatorzy w branży, w pełni wykwalifikowani i profesjonalni. Dysponujący wiedzą, wieloletnim doświadczeniem oraz oczywiście pełnym wsparciem ze strony naszych technologów. Jestem pewien, że z takimi sojusznikami podołamy każdemu wyzwaniu.