W obliczu pandemii, która w 2020 roku przewartościowała nasze codzienne życie, świat cyfrowy w jeszcze większym stopniu zintegrował się z rzeczywistością. Ta nieoczekiwana zmiana spowodowała również negatywny skutek, tj. drastyczny wzrost mowy nienawiści w przestrzeni internetowej, który zintensyfikował poczucie izolacji i bezradności wśród najmłodszych
Niezwykle ważna okazała się w tym kontekście rola społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, wykraczająca daleko poza ich podstawową działalność. Przykładem zaangażowania na rzecz wspólnej walki z cyfrowym hejtem jest UNIQA Polska – za pomocą serii skutecznych działań odpowiada na rosnące ryzyko cyberprzemocy.
Kampania „Masz moc na hejt”, zainaugurowana w 2020 roku przez ubezpieczyciela, zaznaczyła początek wielopoziomowego zaangażowania firmy w przeciwdziałanie cyberprzemocy. Z kolejnymi latami UNIQA rozszerzała swoje aktywności. Od 2022 roku organizuje warsztaty edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych, podczas których edukuje na temat hejtu, wskazując na jego źródła i możliwe formy wsparcia dla ofiar cyberprzemocy.
– Problem hejtu jest bardzo złożony, więc i walka z nim nie będzie jednowymiarowa. Nie wystarczy powiedzieć dzieciom „nie hejtujcie”, ponieważ trzeba zrozumieć, dlaczego one to robią i wspólnie, przy udziale całej społeczności szkolnej, pracować nad rozwiązaniem problemu. Hejt nie dotyczy tylko osoby go doświadczającej i agresora, ale całej grupy rówieśniczej – mówi Karolina Rosińska, prezeska Fundacji UNIQA.
W 2023 roku UNIQA nawiązała współpracę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, przekazując z każdej sprzedanej polisy szkolnej NNW symboliczną złotówkę na wsparcie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży.
Problem cyberprzemocy
Uświadamiając sobie rosnące zagrożenie, jakie niesie cyberprzemoc, UNIQA Polska postanowiła podjąć szerokie działania. Zainicjowana kampania w ramach projektu „Masz moc na hejt” stała się odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość młodych osób. Poprzedzające ją w formie badań dialogi z nastolatkami i rodzicami ujawniły ogromne zapotrzebowanie na wsparcie i narzędzia umożliwiające skuteczną walkę z hejtem. Wprowadzenie ubezpieczenia na wypadek hejtu w internecie było początkiem budowania całego ekosystemu wsparcia dla ofiar hejtu.
– W kolejnym kroku, we współpracy z Instytutem Lema, rozpoczęliśmy realizację warsztatów skoncentrowanych na cyberprzemocy w szkołach podstawowych. Osiągnęliśmy imponujący zasięg i pokazaliśmy realne zapotrzebowanie na edukację w tym obszarze. W dotychczasowych dwóch edycjach udział wzięło 70 szkół i ponad 13,4 tysięcy osób, w tym 9,3 tysięcy uczniów – dodaje Karolina Rosińska.
Rok 2023 okazał się być przełomowy dla dalszych działań. Ubezpieczyciel powołał do życia Fundację UNIQA, koncentrującą się na walce z hejtem oraz rozpoczął współpracę z Sekcją Koszykówki Legii Warszawa w ramach projektu „Wrzuć hejt do kosza”. Celem jest edukacja młodych sportowców i propagowanie pozytywnych wartości w sporcie i poza nim.
Spojrzenie w przyszłość wydaje się być równie obiecujące – Fundacja szykuje kolejną edycję warsztatów, tym razem we współpracy z Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa, które obejmą działania edukacyjne, w tym interaktywne warsztaty, webinary czy materiały pomocnicze dla szkół. Angażuje się także w projekt „Przerwij krąg przemocy” wraz z Uniwersytetem SWPS i firmą RESQL. Celem tego drugiego jest szerzenie świadomości na temat hejtu i przemocy rówieśniczej oraz pomoc szkołom średnim w implementacji programów edukacyjnych.
Fundacja UNIQA prezentuje się jako aktywny uczestnik szerokiej kampanii przeciwko hejtowi, który dotyka szczególnie młodych ludzi w internecie. Jej praca pokazuje skuteczność podejmowanych działań oraz inspiruje do dalszej, nieustępliwej walki z przemocą cyfrową.