O trendach w branży kosmetycznej i preferencjach Polek opowiada Sylwia Pilch, Head of Beauty Division w Orbico Polska, dystrybutor marek Clarins, Wella, Matis, Isa Dora i zapachów.
Jak oceniacie obecną kondycję branży kosmetycznej w Polsce?
Branża kosmetyczna w Polsce rozwija się dynamicznie i jest jedną z najszybciej rosnących w Europie. Silna konkurencja ze strony zarówno dużych międzynarodowych koncernów, jak i lokalnych marek wymaga od firm elastyczności. Optymistyczny wzrost wskaźnika CCI, który po kryzysach związanych z pandemią, wojną i inflacją przekroczył 100 punktów, sugeruje, że konsumenci są coraz bardziej skłonni inwestować w jakość i pielęgnację. Rynek produktów premium i masstige zyskuje na znaczeniu, a konsumenci doceniają transparentność i etykę marek.
Czy zauważacie jakieś trendy, które szczególnie wpływają na rynek?
Obecnie kluczowe trendy to zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo produktów. Nowe regulacje UE, jak GPSR, wymagają od firm większej kontroli nad jakością produktów i sprawnego wycofywania tych, które mogą stanowić zagrożenie. Starzejące się społeczeństwo zwiększa zapotrzebowanie na kosmetyki anti-aging i dermokosmetyki. Z kolei Generacja Z preferuje naturalne, wegańskie produkty i podejmuje decyzje zakupowe na podstawie rekomendacji z mediów społecznościowych. Coraz ważniejszą rolę odgrywa też social selling poprzez TikTok czy Instagram.
Jakie cechy kosmetyków są szczególnie istotne dla polskich klientek przy podejmowaniu decyzji zakupowych?
Polskie klientki stawiają na naturalny, bezpieczny i czysty skład kosmetyków, unikając parabenów, aluminium czy silikonów. Ważne są również subtelny, niedominujący zapach i ekologiczne, nadające się do recyklingu opakowania. Cena ma duże znaczenie – klientki poszukują produktów o dobrym stosunku jakości do kosztu i chętnie korzystają z promocji. Rośnie także znaczenie transparentności marek, zwłaszcza w kontekście popularności kosmetyków z segmentu „clean beauty”.
Jakie kierunki rozwoju widzicie dla branży kosmetycznej w Polsce w najbliższych latach?
Przyszłość branży opiera się na personalizacji, zrównoważonym rozwoju i technologii. Sztuczna inteligencja pozwoli na tworzenie spersonalizowanych produktów oraz zwiększy efektywność procesów produkcji i logistyki. Polaryzacja demograficzna wymusi dostosowanie oferty do różnych grup wiekowych. Kluczowe będzie łączenie tradycyjnych kanałów sprzedaży z e-commerce, marketplace’ami i social sellingiem, zapewniając spójne doświadczenia zakupowe.
Czy jest coś, co wyróżnia polskie klientki na tle innych rynków, na których obecna jest marka Clarins?
Polskie klientki wyróżniają się wysokim zaangażowaniem cyfrowym, aktywnie korzystając z mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Spersonalizowana reklama w social mediach jest w Polsce wyjątkowo skuteczna. Jednak w kwestii zrównoważonego rozwoju Polki są bardziej wrażliwe na cenę niż konsumentki z Europy Zachodniej. Brak zaufania do ekologicznych deklaracji związanych z greenwashingiem sprawia, że doceniają marki oferujące pełną transparentność, jak na przykład Clarins, która dzięki technologii blockchain zapewnia pełną identyfikowalność produktów i ich surowców.