Budowa Portu Zewnętrznego w formule PPP

Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji I Rozwoju wyłonił doradcę transakcyjnego, który dokona na rzecz Spółki świadczeń consultingowych w obszarach projektowych uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne. 

W postępowaniu wybrano najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Wykonawców występujących wspólnie: 

 – Ernst & Young Sp. z o.o.

– Domański Zakrzewski Palinka sp. k.

– WYG INTERNATIONAL Sp. z o.o. 

Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych.  Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów „polityką w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego”  Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować strategiczną z punktu widzenia dalszego rozwoju inwestycję zwiększającą potencjał przeładunkowy portu oraz pozycję konkurencyjną w regionie Morza Bałtyckiego w tej formule. Współpraca z doświadczonym doradcą jest gwarantem wyboru najlepszego partnera prywatnego do realizacji tego przedsięwzięcia. 

Budowa Portu Zewnętrznego w formule PPP – Monitor Rynkowy

– „Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z Departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego” – mówi Adam Meller- prezes ZMPG S.A. 

– „Rozbudowując port o dodatkowe hektary staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron.  Wybierając formułę partnerstwo publiczno- prywatnego, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji. Do budżetu państwa z tytułu działalności Portu Zewnętrznego wygenerujemy nawet 4 mld zł „ – komentuje Maciej Bąk – wiceprezes ZMPG S.A.

Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Kolejne etapy inwestycji nie mogłyby się odbyć bez wsparcia legislacyjnego w kwestiach portowych. 9 sierpnia br. Sejm przyjął specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych.  Ma ona na celu wprowadzenie ułatwień, umożliwiających sprawną realizację projektów rozbudowy portów morskich. Według szacunków resortu bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji trwałby 7 lat, ale dzięki ustawie zostanie on skrócony do 3–4 lat.

Na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny, wychodzący ponad obecny falochron ochronny, zwiększając powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Dzięki budowie Portu Zewnętrznego powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy, a wpływy do budżetu Miasta Gdynia będą wynosić 22 mln zł.  

 

Budowa Portu Zewnętrznego w formule PPP – Monitor Rynkowy

Podziel się:

Nastepne

Ursula K. Le Guin - Cała Orsinia

wt. lis 26 , 2019
Na “Całą Orsinię” składają się wszystkie teksty Ursuli K. Le Guin osadzone w Orsinii: powieść “Malafrena” (1979), trzy piosenki, zbiór opowiadań “Opowieści orsiniańskie” (1976) oraz dwa dodatkowe opowiadania. Pomysł kraju zwanego Orsinią przyszedł Ursuli Le Guin do głowy w 1949 roku podczas studiów w Radcliffe. Kolejne teksty cyklu powstawały w późniejszych latach, publikowane były w różnych zbiorach opowiadań oraz w tygodniku “The New Yorker”. Pamiętam, kiedy wpadłam na ten pomysł: […]
Ursula K. Le Guin - Cała Orsinia – Monitor Rynkowy

Nasze programy medialne:

Symbol

Siła

Wybierz Polskie