Państwowy Instytut Geologiczny i spółka CPK podpisały umowę o współpracy przy planowaniu, projektowaniu i budowie portu lotniczego oraz związanych z nim inwestycji kolejowych i drogowych. Obejmuje ona m.in. udział w badaniach terenowych i specjalistyczne doradztwo przy rozpoznaniu podłoża.

Wsparcie merytoryczne Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego (PIG-PIB) będzie dotyczyć przede wszystkim zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i badań podłoża. PIG-PIB wypełnia w Polsce zadania państwowej służby geologicznej oraz państwowej służby hydrogeologicznej.
– Umowa CPK i PIG-PIB to zapowiedź merytorycznej współpracy, która musi przełożyć się na szybki postęp prac przy tym ważnym infrastrukturalnym projekcie – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Celem współpracy jest konsultacja i wybór wysokiej jakości metod badawczych a także optymalizacja standardu badań terenowych jakie będą realizować wykonawcy. CPK i PIG-PIB zobowiązały się do powołanie zespołu roboczego, który zajmie się realizacją ustaleń zapisanych
w umowie.
Doradztwo PIG-PIB będzie potrzebne już na etapie przygotowania założeń do współpracy z doradcą ds. badań terenu na potrzeby przygotowywania master planu Portu Lotniczego Solidarność, którego wykonawca ma zostać wybrany na przełomie III i IV kwartału br. Zadaniem wykonawcy badań terenu będzie przygotowanie we współpracy z CPK m.in. wkładu do dokumentacji geologicznej i geofizycznej, mapy do celów projektowych, oceny stanu technicznego obiektów budowlanych, badań archeologicznych i rozpoznania saperskiego.
– CPK to nie tylko port lotniczy, ale cały system transportowy, który zrewolucjonizuje podróżowanie po Polsce. Przygotowujemy projekt infrastrukturalny o łącznej wartości nakładów inwestycyjnych przekraczającej 100 mld zł. W celu sprawnej realizacji niezbędna jest szeroka współpraca z ekspertami w swoich dziedzinach, a takich zapewnia PIG-PIB – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
– Posiadamy ponad stuletnie doświadczenie, wiedzę i wybitnych ekspertów z zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i geozagrożeń. Skutecznie doradzimy, jakie czynniki geologiczne powinny być uwzględnione w procesie planowania, przygotowywania i prowadzenia inwestycji oraz pomożemy w interpretacji danych geologicznych pozyskanych w trakcie prac – podkreśla dyrektor Instytutu dr inż. Mateusz Damrat, który w imieniu PIG-PIB podpisał umowę o współpracy z CPK.

Umowa będzie obowiązywała przez cały okres trwania inwestycji CPK. Jak wynika z harmonogramów przedstawionych przez spółkę CPK w czerwcu br., uruchomienie pierwszego etapu lotniska (dwóch dróg startowych wraz z niezbędną infrastrukturą, która umożliwi obsługę do 45 mln pasażerów rocznie) jest przewidywane na koniec 2027 r. Inwestycje kolejowe CPK zostały zaplanowane na lata 2020-2034, przy czym część spośród odcinków ma być gotowa wraz z otwarciem lotniska.
To już kolejna umowa o współpracy podpisana przez spółkę CPK z państwowymi podmiotami. W marcu 2020 r. CPK i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarły porozumienie dotyczące koordynacji inwestycji, np. poszerzenia autostrady A2 na odcinku Warszawa-Łódź i budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. CPK współpracuje też m.in. z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW), pozyskując od niego dane niezbędne do planowania lotniska.
Spółka CPK jest obecnie w trakcie dialogu konkurencyjnego z lotniskami Incheon w Seulu i Narita w Tokio, których efektem będzie wybranie w tym roku doradcy strategicznego. W części lotniskowej projektu trwa m.in. postępowanie, którego celem jest wybór konsultanta technicznego ds. master planu (opracowania określającego m.in. szczegółowe parametry portu lotniczego, obszar inwestycji, wymiary i lokalizację elementów infrastruktury, prognozy ruchu, plan etapowania budowy
i koncepcję zagospodarowania terenów wokół lotniska).
W części kolejowej projektu spółka m.in. kończy analizę uwag i opinii w ramach ogólnopolskich konsultacji kolejowo-drogowego Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Trwają przygotowania do inwentaryzacji przyrodniczych dla odcinków linii kolejowych, które będą realizowane w pierwszej kolejności i dla których pierwsze roboty budowlane mają ruszać w 2023 r.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.