Znaczenie różnic kulturowych

O znaczeniu różnic kulturowych w biznesie rozmawiamy z adw. dr Judytą Latymowicz, kierującą praktyką India Desk w kancelarii LEGALLY.SMART

Co przedsiębiorca powinien wiedzieć o kulturze krajów azjatyckich, zanim zacznie ekspansję swojego biznesu?

Przed rozpoczęciem ekspansji należy pamiętać, że nie istnieje jedna, uniwersalna „kultura azjatycka” – każdy kraj ma swoje unikalne wartości, zwyczaje, normy czy podejście do biznesu. To, co funkcjonuje np. w Chinach, często nie sprawdzi się w Indiach czy Japonii. Dlatego kluczowe jest dokładne przygotowanie i otwartość na różnice. Natomiast wspólnym elementem będzie na pewno zrozumienie lokalnych norm, takich jak hierarchia, procesy decyzyjne czy znaczenie relacji osobistych. Ważne będą też różnice w komunikacji – w wielu kulturach unika się bezpośredniego „nie,” co wymaga większej wrażliwości w interpretacji przekazu.

Jakiś przykład?

Przykładowo w rozmowach z indyjskimi partnerami, szczególnie podczas negocjacji biznesowych lub ustalania harmonogramów projektów, zamiast jednoznacznej odmowy często pojawiają się wymijające odpowiedzi lub sformułowania. Mam na myśli wypowiedzi typu „it might be challenging, but I will try my best”, odpowiedź pytaniem na pytanie czy nawet odpowiedź „yes”/ perhaps yes… (które powinno rozumieć się jako „aha”). I choć takie komunikaty mogą sugerować uzgodnienia, które wydają się potwierdzone, w rzeczywistości takie nie są. Dlatego tak ważne jest nie tylko uważne słuchanie, ale też zrozumienie całego kontekstu kulturowego. Kluczowa jest obserwacja gestów, tonu głosu i innych sygnałów niewerbalnych, aby właściwie odczytywać intencje rozmówcy, skutecznie się komunikować i unikać rozczarowań.

W jaki sposób przedsiębiorca może się edukować?

Warto rozpocząć od konsultacji z ekspertami, doradcami i przedsiębiorcami mającymi praktyczne doświadczenie na danym rynku. Regularne korzystanie z publikacji, zapoznawanie się z dostępnymi analizami rynkowymi i raportami dotyczących specyfiki wybranego kraju dostarczy podstaw wiedzy. Inwestycja w szkolenia międzykulturowe czy specjalistyczne studia podyplomowe pomoże lepiej zrozumieć dany kraj, realia rynkowe, rolę różnic międzykulturowych i ich wpływ na relacje biznesowe. Niezastąpione będą również bezpośrednie wizyty w kraju docelowym – udział w targach, konferencjach i spotkaniach biznesowych, które pozwolą poznać lokalny kontekst i zbudować wzajemne zaufanie.  

Podziel się:

Nastepne

Robert Jordan - Pamięć Światłości

pon. gru 23 , 2024
Robert Jordan – Pamięć Światłości. Zwieńczenie monumentalnego cyklu fantasy, który pokochało ponad 40 milionów czytelników na świecie. Na Polu Merrilora gromadzą się władcy narodów, żeby zdecydować o swoim poparciu dla planów Smoka Odrodzonego, który zdecydował się zerwać pieczęcie strzegące więzienie Czarnego – w oczach jednych jest to oznaka obłędu, inni widzą w tym ostatnią nadzieję dla świata. Egwene, Zasiadająca na Tronie Amyrlin, staje na czele opozycji. Tymczasem Cień uderza na […]
Robert Jordan - Pamięć ŚwiatłościRobert Jordan - Pamięć Światłości

Nasze programy medialne:

Symbol

Siła

Wybierz Polskie