Według badań przeprowadzonych przez ISSA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Zabezpieczenia Społecznego), każde euro zainwestowane w BHP zwraca się w postaci 2,2 euro. Wysoki poziom bezpieczeństwa w firmie obniża ilość absencji, zwiększa wydajność pracowników, a także jest niezwykle istotny w dobie pandemii. Nawet jeden przypadek COVID-19 w firmie, jeśli nie jest odpowiednio kontrolowany, może spowodować rozprzestrzenianie się wirusa.
Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC) regularnie aktualizuje listę wskazówek, które mają pomóc właścicielom firm i osobom zarządzającym zadbać o bezpieczeństwo zdrowotne w organizacji. Sprawdź, które z zaleceń możesz wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie!
Procedury dla osób z podejrzeniem COVID-19
Jednym z najważniejszych zaleceń CDC jest wdrożenie jasnych zasad postępowania w przypadku pracowników, którzy mają symptomy charakterystyczne dla COVID-19. Takie osoby przed przyjściem do pracy powinny natychmiast powiadomić o swoich dolegliwościach przełożonego. Następnie firma może skierować pracownika na wykonanie testu, by upewnić się, że nie jest zakażony, lub zalecić pozostanie w domu. Warto rozważyć podobną ścieżkę postępowania również w przypadku, gdy choruje osoba mieszkająca razem z pracownikiem.
Jak zachęcić zespół do przestrzegania powyższych zasad? Rozwiązaniem, które wdrażają niektóre firmy w dobie pandemii, są elastyczne, płatne zwolnienia chorobowe.
Kontrola stanu zdrowia
Inną dobrą praktyką jest wykonywanie rutynowej kontroli stanu zdrowia osób przychodzących do firmy. Taka kontrola powinna obejmować pomiar temperatury ciała i wywiad w kierunku objawów COVID-19. Uzupełnieniem tej procedury powinno być stosowanie środków ochrony osobistej. Płyny do dezynfekcji, maseczki czy jednorazowe rękawiczki powinny być stałym elementem wyposażenia Twojego przedsiębiorstwa. Dezynfekcja rąk, zasłanianie nosa i ust oraz dystans społeczny pomogą zapobiec transmisji wirusa, jeśli w firmie pojawi się osoba przechodząca COVID-19 bezobjawowo.
Rutynowa dezynfekcja
W dobie pandemii warto wprowadzić także rutynowe czyszczenie i dezynfekcję często dotykanych przedmiotów oraz powierzchni. Chodzi przede wszystkim o stacje robocze, klamki, poręcze, klawiatury czy telefony. W miarę możliwości pracownicy nie powinni korzystać z przedmiotów, które na co dzień użytkują inne osoby.
O dezynfekcji warto pamiętać szczególnie w sytuacji, gdy u jednego z pracowników zostanie stwierdzone zakażenie koronawirusem. Jeśli od pobytu w firmie osoby zakażonej minęło mniej niż 7 dni, należy zdezynfekować wszystkie sprzęty i przestrzenie, z których korzystał chory, a także zadbać o prawidłową cyrkulację powietrza w pomieszczeniach. CDC zaznacza, że jeśli zakażenie zostanie stwierdzone po upływie 7 dni od ostatniej wizyty zakażonego w firmie, nie ma potrzeby wdrażania dodatkowych procedur dezynfekcyjnych.
Bezpieczniejszy model pracy
Większość firm dostosowało praktyki biznesowe do nowych, covidowych okoliczności. Wideokonferencje z powodzeniem zastępują większość bezpośrednich spotkań z klientami i współpracownikami, natomiast praca zdalna stała się już standardem dla osób, które do wykonywania obowiązków potrzebują laptopa i łącza internetowego.
Co jednak z przedsiębiorstwami, w których model home-office nie sprawdza się ze względu na specyfikę działalności (produkcja, handel, transport)? CDC zaleca wprowadzenie elastycznych godzin pracy lub systemu zmianowego, aby ograniczyć ilość pracowników przebywających w tym samym czasie na ograniczonej przestrzeni.
Regularne badania – nie tylko na COVID-19!
Regularne przeprowadzenie testów na COVID-19 wśród pracowników to jeden z najlepszych sposobów na to, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa w organizacji. Pracodawcy i osoby zajmujące się BHP w zależności od potrzeb firmy mogą wybrać:
- badanie metodą RT-PCR – złoty standard wśród testów na COVID-19. Badanie daje 99% pewności wyniku. Od pracownika pobiera się wymaz, który jest badany w laboratorium. Czas oczekiwania na wynik to średnio 2 dni robocze.
- test antygenowy – szybki test z wynikiem po 5-8 minutach od pobrania wymazu. Wykazuje 90% skuteczności. Zarówno badanie, jak i odczyt wyniku odbywa się bezpośrednio w siedzibie firmy lub domu pracownika.
Dobrym pomysłem jest także organizacja dodatkowych badań profilaktycznych dla pracowników. Zdrowy, prawidłowo odżywiony organizm jest w stanie skuteczniej zwalczać patogeny, w tym wirusa SARS-CoV-2. Dlatego w profilaktyce COVID-19 ważna jest kontrola ogólnej kondycji organizmu, diety i poziomu aktywności fizycznej.
Monitoring odporności pracowników
Równie ważne, co wykonywanie w firmie regularnych testów w kierunku COVID-19, jest monitorowanie stanu epidemiologicznego zespołu. Dużą wartością dla pracownika jest świadomość, czy przeszedł on koronawirusa oraz czy jego organizm wytworzył przeciwciała odpowiedzialne za odporność na powtórne zakażenie. Takich informacji dostarczają badania serologiczne w kierunku przeciwciał anty-SARS-CoV-2. Warto wybrać te realizowane metodą ilościową, które informują nie tylko o obecności, ale i stężeniu przeciwciał. Testy serologiczne można stosować zarówno u osób, które przeszły koronawirusa, jak i u zaszczepionych – aby zweryfikować działanie szczepionki.
Chcesz sprawdzić, czy Twoi pracownicy są zdrowi lub przeszli COVID-19? Wszystkie badania opisane w artykule zamówisz za pośrednictwem serwisu uPacjenta. Skontaktuj się z naszym przedstawicielem poprzez formularz, aby otrzymać dedykowaną ofertę dla Twojej firmy!
Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa zdrowotnego w firmie. Pamiętaj, że koszt środków higieny czy badań dla pracowników to inwestycja, która zwróci się w postaci płynnego i efektywnego działania przedsiębiorstwa.