Zespół naukowców pod kierownictwem dr inż. Bartłomieja Będkowskiego z Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL realizuje pionierskie prace badawcze.
Projekt pn.: „Innowacyjny elektryczny zespół napędowy do pojazdów użytkowych”, finansowany ze środków NCBiR w ramach programu LIDER XI, dotyczy opracowania napędu elektrycznego zintegrowanego z przekładnią mechaniczną i hamulcem, który będzie zabudowany bezpośrednio w kołach pojazdu.
Prace stanowią rozwinięcie badań zapoczątkowanych w poprzednich edycji programu LIDER, związanych z silnikiem elektrycznym dla samochodów osobowych.
– Zebraliśmy mnóstwo zapytań dotyczących napędów, które dysponowałyby większymi momentami obrotowymi i możliwością pracy w trudnych warunkach. Podobnych rozwiązań nie ma w Europie, a zapotrzebowanie jest ogromne. Postanowiliśmy zatem podjąć wyzwanie – wyjaśnia dr inż. Bartłomiej Będkowski, kierownik projektu.
Opracowywany napęd ma być zintegrowany z układem hamulcowym i przekładnią, która ma za zadanie zwielokrotnić moment obrotowy generowany przez obwód elektromagnetyczny. Dodatkowym atutem jest szczelna, kompaktowa konstrukcja odporna na niekorzystne warunki zewnętrzne, umożliwiająca zabudowę napędu w przestrzeni wewnętrznej typowego koła.
Technologia znajdzie zastosowanie przede wszystkim w pojazdach dla sportów wyczynowych, jak np. offroad, ale także w pojazdach użytkowych, maszynach rolniczych, górniczych czy wojskowych.
– Finał projektu zakłada opracowanie prototypu napędu maksymalnie zbliżonego do tzw. wersji „produkcyjnej”, tak aby można go było bez przeszkód komercjalizować – podsumowuje naukowiec.
Joanna Gulewicz
