25 mln ton przeładowanych towarów oraz 8,9 proc. wzrostu względem ubiegłego roku to podsumowanie 11 miesięcy pracy Portu Gdynia. Rekordowy 2021 r. imponuje szczególnie w kontekście trwającej pandemii COVID-19 i daje ogromne nadzieje na dalszy rozwój pierwszego polskiego portu w kolejnych latach
Rok 2021 zapisze się w 100-letniej już historii Portu Gdynia jako rok rekordowy. ZMPG S.A. przewiduje zakończyć rok z 27 mln ton przeładowanych towarów. Tak imponujący wzrost był możliwy dzięki inwestycjom infrastrukturalnym realizowanym w porcie. Największą i najbardziej spektakularną jest rozbudowa portu o tzw. Port Zewnętrzny, czyli wyjście Portu Gdynia w morze. Przedsięwzięcie to jest między innymi odpowiedzią na potrzebę powstania w Gdyni terminala instalacyjnego pod budowę morskich farm wiatrowych. W ślad za tą inwestycją ZMPG S.A. realizuje szereg innych, pomniejszych, które na bieżąco przekładają się na efektywność prac w porcie.

– Wzrost przeładunków zawsze jest wynikiem symbiozy pomiędzy elementami infrastruktury, tak portowej, jak i naszych partnerów. Przeładunki są dokonywane tam, gdzie klient uzyskuje nie tylko satysfakcjonującą go cenę, ale jednocześnie najlepszą jakość usług. Aby tak się stało, konieczna jest zarówno dbałość o infrastrukturę, która tym przeładunkom służy, jak też nowe inwestycje. Współpraca Portu Gdynia z bazą paliw w Dębogórzu jest wręcz wzorcowym tego przykładem – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. (na zdjęciu).
To właśnie w Dębogórzu została unowocześniona infrastruktura przeładunkowa oraz powiększono przestrzeń zbiornikową, co zaowocowało wzrostem przeładowywanych paliw płynnych o blisko połowę. Za inwestycję odpowiadał ZMPG S.A. wraz ze swoim partnerem biznesowym, spółką PERN. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. stawia duże wymagania również wykonawcom realizowanych przedsięwzięć. Przykładem jest inwestycja w 18 hektarów placów manewrowo-składowych. Prace przy tej realizacji prowadzone są 24 godziny na dobę, czego efektem jest ukończenie podbudowy oraz 50 proc. nawierzchni, co pozwoliło wykonawcy na oddanie trzech hektarów placu, znacznie wybiegając przed harmonogram. Jest to teren, który już teraz może być wykorzystany, a to przełoży się na kolejne wzrosty przeładunków w gdyńskim porcie.
Tenże wzrost jest możliwy również z racji na inwestycje dostępowe w Porcie Gdynia. Przykładem największych tego typu prac są następujące projekty: pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych, przebudowa nabrzeży, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej. Wartość realizowanych inwestycji dostępowych to ponad 4 mld zł, a wspomniane inwestycje realizowane są przy udziale środków własnych oraz pozyskanych z Unii Europejskiej. W konsekwencji realizowanych prac port będzie mógł przyjmować największe spośród obecnie pływających po oceanach kontenerowce oraz zwiększać swoją pozycję wśród portów bałtyckich.
Zakończenie budowy Publicznego Terminalu Promowego zbiegło się z 99 urodzinami Portu Gdynia. Inwestycja została ukończona we wrześniu br. i jest kolejnym krokiem milowym składającym się na utrzymanie budowanej przewagi rynkowej nad innymi portami w obszarze Morza Bałtyckiego. Nowy Terminal Promowy jest największą zrealizowaną inwestycją w Porcie Gdynia od ponad 50 lat. Terminal, wybudowany w idei Green Port, charakteryzuje się wieloma proekologicznymi rozwiązaniami. Na szczególną uwagę zasługuje system OPS (Onshore Power Supply), który dostarcza energię elektryczną na prom. Dzięki temu cumowanie statku odbywa się przy wyłączonym silniku spalinowym, co znacznie ogranicza lokalne zanieczyszczenie powietrza.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. stawia ponadto na rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w porcie. Efekt? Zdobyte niedawno wyróżnienie za zastosowanie dronów w porcie morskim. Ich głównym zadaniem jest monitoring obszaru portowego oraz detekcja nieautoryzowanych statków powietrznych w przestrzeni Portu Gdynia. Ten drugi aspekt jest o tyle ważny, że gdyński port jest portem podwójnego przeznaczenia, pełni bowiem również funkcję portu Polskiej Marynarki Wojennej.
W uznaniu szerokich zasług, olbrzymiego rozmachu inwestycyjnego, zdobywania przewag konkurencyjnych oraz bycia wzorcem dla wielu światowych portów, ZMPG S.A. zdobył w tym roku nagrodę Symbol 2021 w specjalnej kategorii: Stulecie Polskiej Gospodarki.
Michał Woźniakowski