Sukcesy, współpraca, rozwój: jak PBDiM kreuje przyszłość budownictwa w Polsce

O przewadze konkurencyjnej, wyzwaniach płynących ze współpracy z różnymi branżami, a także najbliższych planach rozwojowych Tomasz Popławski rozmawia z Mariuszem Serżysko, członkiem zarządu i dyrektorem Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki.

DCIM100MEDIADJI_0062.JPG

Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki to bogata historia, ale również renoma i uznanie. Jaka jest recepta na sukces według państwa?

Sukces to duże słowo, ale na pewno cieszymy się z naszych osiągnięć na polskim rynku robót drogowych. Istniejemy w branży od wielu lat, budowaliśmy wiele skomplikowanych i znaczących inwestycji, ale to wszystko nie odbyłoby się bez kilku kluczowych składowych. Przede wszystkim ludzie: to oni są naszą siłą i to dzięki nim możemy wspólnie tworzyć PBDiM. Bez ich zaangażowania, ciężkiej pracy, ale również radości, jaką czerpią z osiąganych wyników, nie bylibyśmy tu, gdzie teraz. Inną ważną składową jest ciągła chęć rozwoju, co pozwala nam na podejmowanie coraz trudniejszych wyzwań, zdobywanie doświadczenia, a co za tym idzie, ciągłe samodoskonalenie i rozwój w nowych gałęziach branży. Bardzo ważny dla nas jest również aspekt uczestniczenia w wielu różnych, innowacyjnych projektach. Budujemy drogi, mosty, infrastrukturę kolejową, wodociągi, kanalizacje, zajmujemy się utrzymaniem dróg, zieleni, ale również jesteśmy jednym z wiodących producentów mieszanek bitumicznych.

Czym wyróżnia się firma na tle konkurencji?

Jak wspomniałem wcześniej, naszą wizytówką są ludzie, dzięki ich pracy i zaangażowaniu jesteśmy jednym z liderów rynku w Polsce. Nasza kadra to specjaliści pracujący na swoich stanowiskach nawet ponad 20 lat, co skutkuje wysokim poziomem profesjonalizmu w tym, co robimy. Ponadto posiadamy wysoce wyspecjalizowane i nowoczesne zaplecze techniczne, które w połączeniu z zaangażowaniem zespołu daje znakomite efekty końcowe. Co wydaje mi się równie ważne, jesteśmy firmą w 100% z polskim kapitałem, posiadamy kilka oddziałów i stawiamy nie tylko na wielkie inwestycje krajowe, ale również na te lokalne tj. gminne czy powiatowe. Staramy się wspierać lokalne społeczności, zarówno pod względem zatrudnienia, jak i zaopatrzenia materiałowego. Tak dobieramy dostawców, żeby nasze oddziały, ale też wytwórnie masy bitumicznej, zaopatrywały się w miarę możliwości u najbliższych sobie producentów. Nasi odbiorcy oraz inwestorzy widzą nasze zaangażowanie, widzą efekty końcowe naszych prac i właśnie dlatego od wielu lat jesteśmy firmą wyróżniającą się na polskim rynku budowlanym.

Współpracują państwo z szeroką grupą partnerów. Która z branż stanowi największe wyzwanie?

Każda z branż znacznie różni się uwarunkowaniami, wymaganiami inwestorów oraz zasadami współpracy. Nie jest łatwo stwierdzić, która z nich jest dla nas największych wyzwaniem, jednak gdybym miał wybrać, byłyby to wszystkie prace związane z budową infrastruktury podziemnej. Budując na powierzchni, wiele problemów jesteśmy w stanie przewidzieć, wiele daje nam nasze doświadczenie i te prace są bardziej oczywiste. Budując tunele lub instalacje podziemne – musimy być gotowi na wszystko. Teoretycznie wszelkie sieci, kable czy kolizje powinny być zinwentaryzowane, ale wielokrotnie spotykaliśmy się sytuacją, gdzie rzeczywistość była inna niż pierwotnie ujęto to w projekcie. Planowanie i dotrzymywanie harmonogramów jest tutaj bardzo utrudnione, jednak mimo wielu wyzwań na pewno jest to kierunek, w którym będziemy się dalej rozwijali.

Dywersyfikacja jako element przewagi konkurencyjnej: jak państwo odnoszą się do tej tezy?

Dywersyfikacja w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest dla nas bardzo ważna i traktujemy ją jako element bezpieczeństwa trwania spółki. Dzięki uczestnictwu na wielu płaszczyznach rynku budowlanego nie jesteśmy tak narażeni na chwilowe wahania w pewnych sektorach branży. Nie stojąc w miejscu, ciągle rozwijamy się w nowych kierunkach, coraz ciekawszych, ale też trudnych. Kilka lat temu podjęliśmy się zupełnie dla nas nowego wyzwania, jakim jest budowa Tunelu Średnicowego pod Łodzią. Inwestycja o tyle trudna, co ciekawa, ze względu na wykorzystanie do budowy tunelu maszyn TBM. Przy okazji budujemy nowe stacje, komory startowe dla maszyn oraz wiele innych, bardzo zaawansowanych elementów infrastruktury podziemnej.

DCIM100MEDIADJI_0064.JPG

Ekologia to słowo klucz w wielu branżach. Jak państwo odnoszą się do niej w swoich działaniach?

Rzeczywiście, ekologia stała się jednym z ważniejszych aspektów funkcjonowania nowoczesnego przedsiębiorstwa. Nie inaczej jest w naszej spółce. Zaczynając od małych kroków, jak segregacja odpadów, nie tylko w biurach, ale też na budowach, idąc przez urządzenia i procedury pozwalające oszczędzać energię czy wodę, kończąc na korzystaniu z wielu materiałów pochodzących z recyklingu. W naszej branży jednak nie jest to takie łatwe. Pomimo wielu przeszkód natury formalnej i technicznej niedawno wykonaliśmy w woj. warmińsko-mazurskim pierwszą w Polsce nawierzchnię, do której wykorzystano technologię modyfikacji asfaltu pyłami gumowymi odzyskanymi z opon. Działamy zgodnie z jasno wytyczonymi celami i wartościami, składającymi się na naszą misję. Wdrożone procedury pozwalają wykonywać nasze prace zgodnie z najwyższymi standardami, czego świadectwem są uzyskane certyfikaty zarządzania jakością oraz środowiskiem wg norm ISO, a także  zweryfikowany system zarządzania środowiskowego EMAS. Stawiamy na ekologię z pełną świadomością, że jest to przyszłość nie tylko branży, ale i świata! 

Jakie plany rozwojowe na najbliższy czas?

Ostatnie kilka trudnych lat – covid czy wojna w Ukrainie – sprawiły, że nasze plany rozwojowe musiały zostać zawieszone i czekały na lepsze czasy. Głęboko wierzymy, że to już blisko, że ten trudny okres już minął i niedługo znów zaczną się dobre lata dla naszej branży. Przygotowujemy się do tego poprzez inwestycje w infrastrukturę techniczną, rozwój kadry oraz analizy rynku. Chcemy skończyć i z powodzeniem oddać do użytkowania naszą obecnie największą inwestycję kolejową w Łodzi, ale na pewno na tym jednym doświadczeniu nie poprzestaniemy. Biorąc pod uwagę plany szybkiej rozbudowy tras kolejowych w Polsce, liczymy na wygranie nowych przetargów i kolejne z sukcesem zakończone realizacje. Posiadamy duże doświadczenie związane z pracami przy drążeniu tuneli, co przy bardzo zwartej zabudowie w dużych polskich miastach będzie niezwykle rozwojową gałęzią rynku. Liczymy, że pozwoli nam to na uczestnictwo w wielu nowych realizacjach, także za granicą gdzie stawialiśmy już z powodzeniem pierwsze kroki w latach 2017 – 2019 w Republice Czeskie i Ukrainie.

Podziel się:

Nastepne

Nie lubię niczego narzucać

pon. gru 4 , 2023
O filozofii zarządzania, jakości i sprzedaży rozmawiamy z Rafałem Michalskim, CEO Grupy Blachotrapez. Na temat zarządzania napisano wiele książek. Czy jest jakiś model, który panu szczególnie przyświeca, którego pan się trzyma? ​  Każda książka przedstawia pewien punkt widzenia. Z zarządzaniem jest trochę tak, jak z filozofią – ile ludzi, tyle myśli na ważne tematy. Nigdy nie spotkałem się z sytuacją, żeby którykolwiek z filozofów opisał rzeczywistość albo zajął się opisywaniem rzeczywistości „w […]

Nasze programy medialne:

Symbol

Siła

Wybierz Polskie