Miasto Rzeszów pokazuje, jak nowoczesne, skuteczne zarządzanie wpływa na oblicze miasta i komfort życia mieszkańców
ZTM w Rzeszowie zleca MPK-Rzeszów sp. z o.o. obsługę 55 linii autobusowych, z których codziennie korzysta ok. 100 tys. osób z ponad 200 tys. mieszkańców aglomeracji. Flota liczy 180 pojazdów. Aby uczynić komunikację miejską bardziej przyjazną i atrakcyjną, przystąpiono do realizacji wielkiego programu „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic” wartego ok. 0,5 mld, zł z 85% udziałem dofinansowania ze środków unijnych.
„Elektryki”, „gazowce”, „hybrydy” – tak skrótowo określa się tu nowoczesne pojazdy, które niedługo będą wozić pasażerów. – Chcemy wymienić 130 autobusów miejskich i to jest największy element kosztotwórczy w tych projektach –zaznacza Tadeusz Ferenc, prezydent Miasta Rzeszowa. – Za 200 mln zł przewidujemy zakup 10 pojazdów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą (m.in. stacjami ładowania pojazdów), 40 autobusów zasilanych CNG, czyli sprężonym gazem ziemnym, 20 autobusów hybrydowych z możliwością zamiany na elektryczne oraz 60 tradycyjnych, ale najnowocześniejszych diesli.
Zakupy taborowe to niejedyne inwestycje ZTM. Za ponad 60 mln zł utworzony zostanie dwukondygnacyjny węzeł przesiadkowy z dużymi parkingami i komplementarnymi rozwiązaniami drogowymi przed głównym dworcem kolejowym w Rzeszowie. W ciągu roku za 20 mln zł kompletnie zostanie przebudowany mniejszy dworzec przy ul. Towarnickiego, z poczekalnią i wieńcem wiat z panelami fotowoltaicznymi. Trwa rozbudowa sieci tablic przystankowych z dynamiczną informacją o najbliższych odjazdach, a także biletomatów mobilnych i stacjonarnych. Plany zakładają wymianę 210 oświetlanych fotowoltaicznie wiat przystankowych, z których część będzie ogrzewana zimą podsufitowymi promiennikami i ciepłymi posadzkami, a chłodzona latem.
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom programistycznym udało się znacząco poprawić punktualność, a przede wszystkim wyeliminować przedwczesne odjazdy autobusów. W miejsce tradycyjnych słupków z tabliczkami z rozkładami, dominującymi na mniej uczęszczanych liniach, postawiono pylony z nocnym oświetleniem rozkładów jazdy zasilane wyłącznie fotowoltaicznie. Z kolei inteligentny system monitoringu zatok przystankowych pozwoli, przez analizę obrazu, dyscyplinować ruch i wyeliminuje niedozwolone zachowania na przystankach.
W sierpniu 2017 r. wprowadzono wspólny bilet w autobusach i pociągach Przewozów Regionalnych na terenie aglomeracji rzeszowskiej oraz na obszarze ograniczonym stacjami PKP: Boguchwała, Wisłoczanka, Strażów, Rudna Wielka, Świlcza oraz Trzciana. – Będziemy starali się poszerzać jego zakres. Pasażerowie chętnie wybierają ten bilet, niewiele droższy od ogólnomiejskiego sieciowego. Transport szynowy jest niezależny od korków na ulicach dojazdowych miasta, co jest szczególnie ważne wobec stałego zatłoczenia na drogach i ulicach – podkreśla Tadeusz Ferenc.
Danuta Klimek