
Rozwój medycyny wymusza na uczelniach medycznych coraz to wyższe standardy kształcenia. Przykładem takiej jednostki jest Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu
PMWSZ w Opolu jako uczelnia zawodowa specjalizuje się w kształceniu wyższych kadr medycznych. Postęp w naukach medycznych jest tak duży i szybki, że edukacja w tym obszarze musi być oparta o programy nauczania uwzględniające najnowsze wyniki badań naukowych i nowoczesną infrastrukturę. Taką bazę stanowi Centrum Symulacji Medycznych opolskiej uczelni. Zaawansowane technologiczne fantomy odwzorowują wiernie warunki rzeczywiste pracy pielęgniarki czy położnej.
– Na podstawie naszych doświadczeń został opracowany międzynarodowy projekt „Interdyscyplinarność, wielokulturowość oraz praca z pacjentem w sytuacji niestandardowej w kontekście prowadzenia zajęć dydaktycznych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu w Centrach Symulacji Medycznej”, który otrzymał finansowanie w ramach projektów Partnerstwa Strategiczne w sektorze szkolnictwa wyższego, Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk – mówi dr hab. Tomasz Halski, rektor Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu.
Drugi przykład innowacyjnego kształcenia to „Program kształcenia studentów uczelni medycznych (i nauk o zdrowiu) z zakresu leczenia zachowawczego dysfunkcji mięśni dna miednicy” tworzonego w ramach tego samego programu. Wymienione dwa projekty realizują konsorcja uczelni polskich, włoskich, hiszpańskich, bułgarskich i czeskich, w których PMWSZ w Opolu jest liderem. W uczelni są także realizowane projekty naukowe, np. „Oddziaływanie jonów żelaza z białkiem szoku cieplnego B1”, który uzyskał finansowania w ramach konkursu NCN SONATA 14.
Sonia Platajs-Szefer
