Motywacja, zgrany i efektywnie zarządzany zespół to podstawa wzrostu wyników. Dobrym przykładem tych praktyk jest firma Hansped Transport i Spedycja A. Hanusiak Sp.j. z Katowic. O ich zastosowaniu rozmawiamy z właścicielką oraz psychologiem pracy współpracującym ze spółką
Hansped został laureatem programu Symbol 2020 w kategorii Odpowiedzialny pracodawca. Co pani zdaniem sprawia, że firma osiąga kolejne rekordy każdego roku?
Z mojego doświadczenia – jako psychologa pracy – wynika, że przede wszystkim motorem napędowym jest odpowiedzialne podejście i nastawienie właścicielki firmy, Anny Hanusiak-Tatarskiej. Jest to osoba, która stawia przede wszystkim na swój rozwój, a tym inspiruje i motywuje wszystkich pracowników. Ma również niesamowitą umiejętność dostrzegania problemów w zarodku i reagowania, gdy problem się pojawia. Dąży do jego rozwiązania. Nie odpuszcza, aż nie osiągnie swojego celu. Po prostu – ma być efekt. Ważną jej cechą jako szefa jest również umiejętność słuchania. To niezwykle charyzmatyczna kobieta. Przez tych kilkanaście lat współpracy zauważyłam, że ludzie uwielbiają z nią pracować. Jako pracodawca zwraca bardzo dużą uwagę na atmosferę. Standardem stały się „środowe pasztety” – kulinarne miniuroczystości firmowe, czy piątkowe świętowanie udanego tygodnia. Anna docenia również indywidualne sukcesy swoich pracowników. To wszystko buduje morale zespołu i jest nieocenione w biznesie.
Jako specjalista – jak pani uważa, czy i w jaki sposób zaangażowanie właścicielki ma wpływ na relacje służbowe z pracownikami?
Oczywiście w tak bliskim kontakcie z pracownikami pojawiają się często kwestie prywatne. Jest to naturalne zjawisko, gdy ludzie czują się dobrze w swoim towarzystwie. Mam tu na myśli pomoc pracownikom, także w wymiarze osobistym. Mogą oni liczyć na wsparcie szefowej zawsze, gdy go potrzebują. Anna kieruje firmą oraz pracownikami i robi to w sposób bardzo odpowiedzialny. Jest też bardzo słowna. Każdy, kto ma okazję z nią współpracować zawodowo i nie tylko – wie, że dane przez nią słowo zostanie dotrzymane za wszelką cenę.
To wszystko niewątpliwie okazuje się bardzo ważne dla firmy. Teraz zwracam się więc do właścicielki – Anny Hanusiak-Tatarskiej. Czym pani kieruje się w zarządzaniu firmą?
Od ponad 20 lat prowadzę konsekwentnie politykę najwyższej jakości usług dotyczących transportu drogowego rzeczy. Podtrzymuję pozycję solidnego partnera biznesowego. Sprawuję opiekę nad klientami i przewoźnikami, szybko reagując na ich potrzeby. Ciężka praca, rzetelność, lojalność, etyka w biznesie – to wartości, którymi się kieruję. Nieodzownym atutem jest oczywiście mój zespół pracowników, równie zaangażowany, chętny do walki i „głodny” dalszych sukcesów – jak ja.
Jakie cele stoją przed Hansped w najbliższym czasie?
Utrzymanie dotychczasowego tempa wzrostu na różnych płaszczyznach, pozyskanie nowych, tym razem zagranicznych kontrahentów do współpracy. Pozwoli to zwiększyć ilość obsługiwanych przewozów z importu. Równoczesne inwestowanie w ludzi, ich rozwój, podnoszenie kwalifikacji i wyznaczanie im nowych celów, tak aby nie utracili motywacji i satysfakcji z pracy. No i na koniec, powiększanie zespołu, ale znowu – i to bardzo ważne: o ludzi, którzy wniosą coś dobrego i wartościowego, o ludzi, którzy docenią rodzinną atmosferę, bo ta w firmie Hansped jest znakomita.
Rozmawiał: Michał Woźniakowski